Rychlé pohyby očí

psychologický

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Rapid Eye Movement

Minutáž

70

Země původu

Česká republika

Copyright

1998

Rok výroby

1998

Premiéra

24.09.1998

Jazyková verze

česká

Režie

Radim Špaček

Scénář

Radim Špaček

Námět

Radim Špaček

Anotace

Film o osudové lásce, zlých snech, normálním šílenství a zbytečné smrti.

Snímek Rychlé pohyby očí je absolventským dílem studenta režie pražské FAMU Radima Špačka. Mladý tvůrce natočil jakýsi antipříběh, v němž ventiluje vlastní existenciální pocity. – Mladý hrdina, muzikant Poppy, o sobě vypráví po dokonané sebevraždě. Trpí v životě pocity marnosti, jež v psychiatrické léčebně částečně zahání představami o vztahu se zdravotní sestrou Akjou. Jak se však zdá, je i jeho „reálné“ koketování s dívkou smyšlené, neboť Akja podle všeho zahynula ještě před Poppyho příchodem do léčebny... – Těžiště Špačkova vyprávění spočívá v barvitých snových vizích, vystupujících z maximálně jednoduchého rámcového příběhu. Seznámení dvojice hlavních hrdinů, příchod mladíka do léčebny a jeho sebevražda jsou ovšem z těžko pochopitelných důvodů vyprávěny v obráceném chronologickém sledu. Samotné vize se přes nespornou vizuální nápaditost vyznačují povrchností (symbolika zrychlených hodin, „estetika ošklivosti“ v teráriích či v zakonzervovaných znetvořených embryích). Kvůli dramaturgické mělkosti projektu dostali ostatní Špačkovi spolupracovníci prostor pouze pro samoúčelnou demonstraci vlastních dovedností; týká se to např. zvukové stránky, zvýrazňující dění ve druhém či třetím plánu obrazu, a zejména kamery Davida Čálka, experimentující s různými možnostmi barevné stylizace obrazu. Vzhledem k režisérově tvůrčí bezradnosti je takřka záhadou realizačně náročná, brilantně zrežírovaná scéna z kavárny Slávie, využívající nečekaného napětí mezi dvěma obrazovými plány, a odehrávající se v jediném záběru... -zk-

Obsah

Tento film nijak nezačíná ani nekončí. Stejně jako zrození a smrt nejsou začátkem ani koncem našeho života. – Zřízenec přiveze do pitevny tělo mladíka Poppyho. Ten vypráví svůj příběh... – Poppy se probudí na rozestavěném věžáku. Medituje o životě a o své rozdvojenosti. Pak skočí dolů. – Situaci mladého sebevraha probírají psychiatři. – Poppy prochází areálem pražského Výstaviště. Stoupá po točitých schodech. Ručičky na ciferníku se otáčejí neskutečně rychle, až se nakonec zaseknou a čas se všude na světě zastaví. – Poppy si v posteli se svou dívkou Akjou uvědomuje vlastní krizi identity. S partnerkou spolu mluví prakticky jen ze sna. – Mladík si lehne na koleje. Ale motorový vláček zastaví o kus dál, protože přejel jiného sebevraha. – Poppyho deptá ubíhající čas. Kamarádovi v telefonu řekne, že prodal kytaru a už nebude hrát s jejich kapelou. – V prodejně terarijních zvířat osloví Poppy podivínskou zákaznici, ale pak jde pryč. – Poppy hraje na nezapojenou elektrickou kytaru ve svém pokoji, jehož zdi popsal svými úvahami a texty. Pomůže Akje zatírat nápisy barvou. – Když Poppy koketuje s myšlenkou na sebevraždu na přehradní hrázi, Akja mu prudce vynadá. – Poppy se v psychiatrické léčebně seznámí s mladým spolupacientem, jehož vášní je toporný tanec. – Ve snové vizi prochází Poppy dvorem sytě barevného pavlačového domu, kde marně klepe na dveře a kde lidé v chůzi čtou imaginární knihy. Mladík se k nim přidá. Na jeho dlaních a na obličeji se promítají portréty mužů a žen. – Tanečník dostane v noci záchvat. Poppy přivolá sestru Akju. – Pacienti léčebny vhazují pod dohledem přísné ženy volební lístky do urny. Nekonformní Poppy na lístek obkreslí svého bílého myšáka. – Poppy se dá oholit od Akji a vychutnává její doteky. – Akja po přijímacím pohovoru s primářem léčebny začne v instituci pracovat jako sestra. – Poppy a Akja se vášnivě milují. Jejich ruce zanechávají na tělech barevné stopy. Poppy, který je v léčebně nový, se nakonec probudí ze sna. – V další vizi pouští nahý Poppy se svou milenkou bubliny. Vzpomíná na odstřelený bortící se dům. – Poppy přijíždí do léčebny. Primáři tvrdí, že myšlenka na sebevraždu jej napadla impulzivně, těsně před tím, než se o ni pokusil. Primář se rozhodne Poppyho hospitalizovat. Vypráví mu, že sny mohou mimo jiné předpovídat budoucnost. – Poppy ve vidině pořeže sebe i Akju břitvou. Dívka dostane hysterický záchvat a zhroutí se. – Poppy má děsivý sen o tom, že on nebo Akja jsou mrtví. – V muzeu se znetvořenými embryi v lihu se Poppy seznámí s Akjou. Pozve ji do kavárny. – Dívka odejde od stolku pro cigarety. Poppy netuší, že za jeho zády na ulici srazilo přecházející Akju auto. Dá se do řeči se známou, která si k němu přisedla. Klábosí s ní, zatímco venku se srotí dav lidí a přijede sanitka, která dívku odveze. Když se Poppy rozloučí se známou a obrátí se do ulice, vidí už jen normální provoz. Zaplatí a odejde. – Poppy v depresi prochází davem velkoměsta. Krmí labutě a kachny. -zk-

Hudba

Nahrál

Kryštof Lecian (cello), Ondřej Adámek (bubny), Ilona Vánská (flétna)

Produkční údaje

Technické údaje

Barva

colour

Verze

česká

Ocenění

Vítěz

Akce: Ceny asociace Českých kameramanů

2000
- / Česká republika
Uznání Jaroslava Kučery
David Čálek
cena mladému adeptovi této profese za absolventskou etudu a přínos filmů Kanárek a Rychlé pohyby očí

Vítěz

Akce: 6. výroční ceny Český lev 1998

1999
Praha / Česká republika
Plyšový lev