Démanty noci

drama, psychologický

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Diamonds of the Night

Minutáž

67

Země původu

Československo

Copyright

1964

Rok výroby

1963, 1964

Premiéra

25.09.1964

Jazyková verze

česká

Režie

Jan Němec

Scénář

Arnošt Lustig, Jan Němec

Anotace

Digitálně restaurovaný film je zpět v kinech.

Celovečerní hraný debut Jana Němce (1936-2016) Démanty noci (1996) tematicky navazuje na jeho absolventský snímek Sousto (1962), realizovaný rovněž podle povídky Arnošta Lustiga (1926-2011). Vznikl podle další Lustigovy povídky Tma nemá stín ze sbírky Démanty noci. V jednoduchém příběhu dvou bezejmenných mladíků (Prvního a Druhého), kteří uprchnou z transportu směřujícího do koncentračního tábora, tvůrci velmi sugestivně a s originální uměleckou silou vyjadřují stavy a pocity lidí, bojujících v mezní situaci o život. Prolínají se tu reálné události (útěk lesem, setkání s venkovankou, pronásledování německou domobranou, zajetí a záměrně „nejasné“ vyústění) s vizemi (flashbacky a flashforwardy), přičemž hranice mezi nimi jsou záměrně „rozostřené“ (zejména v sekvenci, kdy Druhý jde pro jídlo k venkovance). Podle Němce se jedná o „snový realismus“, spojený i s odkazy k surrealismu (opakující se záběry s mravenci apod.), jehož leitmotivem je touha po bezpečí, prezentovaná jako touha po domově. Druhý se ve svých horečnatých představách pohybuje po pražských ulicích a u domů a v nich jakoby hledal záchranu. Režisérovi šlo hlavně o zachycení existenciální situace člověka v ohrožení, již navíc rozehrál i v generační kontrapozici: mladíci jsou pronásledováni starci. – Bizarnost, absurdita a snovost jsou umocněny vytříbenou formou a dokonalým spojením vizuální a zvukové složky díla. Kameramané Jaroslav Kučera, Miroslav Ondříček (a také Ivan Vojnár) používají často ruční kameru a komplikované jízdy, aby vystihli situaci uprchlíků. Vyprávění se obejde bez filmové hudby a téměř beze slov. Důležitou roli v něm však hrají zvuky (zvony, ruch pražské ulice, ticho lesa, výstřely, německá konverzace v pozadí – bez titulků atd.). – Snímek patří nejen mezi nejlepší tituly české nové vlny (jeho úspěch v Mannheimu byl právě pro novou vlnu velmi důležitý), ale i mezi nejzásadnější díla české kinematografie. – V roce 1976 vydal Arnošt Lustig anglicky román Darkness Casts No Shadows, v němž rozpracoval předlohu filmu, povídku Tma nemá stín z roku 1958. Tato próza vyšla pod stejným názvem česky v roce 1991 v nakladatelství Československý spisovatel. – Digitalizovaná verze byla uvedena na 71. MFF v Cannes 2018 v sekci Cannes Classics. Zdrojem pro digitalizaci byly filmové materiály uložené v Národním filmovém archivu. Obraz byl digitalizován z originálního negativu, zvuk z negativu zvuku. Restaurování pod dohledem Národního filmového archivu proběhlo ve studiích Universal Production Partners (obraz) a Soundsquare (zvuk) v roce 2018. -tbk-

Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu získal v roce 1964 Jan Němec, jehož drama Démanty noci se tak stalo jedním z prvních mezinárodně oceněných snímků československé nové vlny. Volná adaptace povídky ze stejnojmenné sbírky Arnošta Lustiga současně odstartovala oslnivou kariéru jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů 60. let (jenž už podle jiné Lustigovy povídky, Sousta, natočil svůj krátký absolventský film na FAMU). Démanty noci nahlížejí válečné téma na svou dobu neobvyklým, intenzivně subjektivním pohledem. Příběh útěku dvou židovských mladíků z transportu smrti je naturalistickým zkoumáním pocitů ohrožení, zavržení a vykořeněnosti. Do zážitků zbědovaných utečenců v sudetském lese vstupují vzpomínky, sny a představy jednoho z nich, rozšiřující pole zkoumání zmučené lidské duše do sféry existenciálního dramatu. -ap-

Obsah

Dva mladíci (První a Druhý) prchají lesní strání. Utekli z vlaku. Za nimi se ozývají německé povely a výstřely. Shodí kabáty s velkými písmeny KL (Konzentrationslager). – Druhému se vybaví představa, jak v koncentráčnickém kabátu naskakuje v Praze do tramvaje. – Zadýchaná dvojice si odpočine, pak pokračuje v cestě lesem. Mladíci se napijí a opláchnou u potoka. Setmí se. – Druhému se průběžně vybavují vize z Prahy (jízda tramvají, pražské ulice, detaily dveří, klik, zvonků, zátiší městského života apod.). – Mladík si též připomene cestu v otevřeném vagonu s ostatními vězni. On hladově hltal tuřín, První si obouval vyměněné boty. – Při dalším zastavení si První ošetřuje zraněnou nohu. Druhý chce, aby šel k němu blíž, ale První si jen nazuje a zaváže botu. – Na noc se ukryjí pod větvemi ve zborceném krmelci. – Zase se opakují detaily z Prahy (peřiny v okně, lidé v ulicích dívka v okně, klidné zvuky ulice a zvuk zvonů, detaily dveří). – Ráno jdou dál lesem. První se opírá o klacek. – Vize: Mladíci jdou spokojeně pustou ulicí v kabátech KL a v síťovce si každý nese rybu. Na nohou mají pěkné boty a První drží obráceně špacírku. – Druhý si stěžuje, že je mu zima. Skrze stromy prosvítá slunce. – Vize: Druhý ve slunci v ulicích. Utíká podle zdobeného hřbitovního plotu a pak loukou. První se v lese hystericky směje. – Dvojice putuje kamenitou lesní strání. – Mají hlad. První tvrdí, že dnes sežene něco k jídlu, Druhý tomu nevěří. – První jde napřed. Druhému se zdá, jak mu po tváři a rukách lezou mravenci. Připomíná si dětské sáňkování u předměstských vil. – Na mladíky v lese prší. Pak déšť ustane a oni z lesa sledují ženu, která nese sedlákovi na pole jídlo. Žádostivě pozorují, jak muž jí krajíc a pije. Venkovan pak pokračuje v orání. – Žena se vrací do stavení se štěkajícím psem. Uprchlíci ji tajně sledují od kůlny. První se zase hystericky směje. Prohlíží si zbědovanou nohu. – Druhý má vizi jak ve venkovské kuchyni srazí ženu klackem na zem. Vidí ji ležet smyslně na otomanu. Zabije ji. – Druhý stojí u dveří. Selka ho pozoruje a ukrojí krajíce z bochníku. – On ji zase zabije. Pak odejde. – První hladově hltá krajíc u kůlny. Druhý se vrátí do domu a přinese plecháč s mlékem. – Žena hledí z okna, jakoby je pozorovala. Když mladíci odejdou, uváže si šátek... – Staří Němci z domobrany se v lese připravují na hon. – Dvojice jde lesem. – Vize: Druhý v kabátu s písmeny KL pomůže mladé ženě s kočárkem, z něhož pak odpadne kolečko. Pak sám naskočí do prázdného vlečňáku a běží opět jakoby nekonečnou tramvají k řidiči. Jindy sleduje cestující v tramvaji. Usměje se na něj dívka s kyticí, on vyskočí do pole a běží kolem hřbitova. Zvoní u domu. Na ulici míjí dvojici mladých esesáků. Pak jde opět prázdnou ulicí. Baví se u dveří s dívkou z tramvaje. Vydá se po točitých schodech starého domu. Chce zazvonit u jiných dveří. Sejde dolů. Pozoruje jedoucí výtah. Až pak opravdu zazvoní. – Lovci postupují v rojnici lesem. Křičí na uprchlíky, utíkající svahem vzhůru. Střílejí po nich. – Uštvaní mladíci chtějí na lesní cestě naskočit do náklaďáku, ale První to kvůli zraněné noze nedokáže. Obklíčí je pronásledovatelé. – Spokojení starci popíjejí v pustém hospodském sále. Zajatci se krčí u zdi. – Druhý vzpomíná na cestu se spoluvězni, jak hltal a jak si První nazouval boty. – Znovu marně honí náklaďák. – Němci jedí, připijí si na úspěšný „lov“. Jeden z nich zpívá. – Se zajatci se baví velitel domobrany. Zní německá hudba a jeden ze starců neobratně tancuje. – Druhý se náhle otočí a vykřikne, že neumí německy. Velitel ho odvede ke starostovi. Mladík česky vykládá, že bydlí v Praze a že si to můžou ověřit. Starosta na něj mluví německy (má si pro ně přijít hlídka, odvézt je do Karlových Varů, kde je budou soudit – bez titulků). – Lovci zatím pokračují v zábavě. – Ve vzpomínce kluci seskočí z vlaku a utíkají. – Po návratu do sálu řekne Druhý kamarádovi, že po cestě přepadnou hlídku. První souhlasí. – Velitel domobrany řekne, že vše zařídí. – Poklid v prázdné síni venkovského domu naruší zvuky výstřelů. - Mladíci leží mrtví na polní cestě. – Starosta pošle zajatce ven. Tam čekají lovci s namířenými zbraněmi. Ti mají na povel vystřelit, ale nevystřelí. Místo toho se smějí. – Vize: Druhý se baví s dívkou z tramvaje. Ta pak utíká po schodech. – Mladíci jdou lesem... -tbk-

Poznámka

Film byl v roce 2018 digitálně restaurován Národním filmovým archivem ve studiích Universal Production Partners a Soundsquare v Praze.

Hrají

Ilse Bischofová

venkovanka

August Bischof

venkovan

Ivan Asič

mladý člen SS

Jan Říha

mladý člen SS

Josef Koblížek

pronásledovatel

Josef Koggel

pronásledovatel

Josef Kubát

pronásledovatel

Rudolf Lukášek

pronásledovatel

Oskar Miller

pronásledovatel

Bohumil Moudrý

pronásledovatel

Karel Navrátil

pronásledovatel

Evžen Pichl

pronásledovatel

František Procházka (2)

pronásledovatel

Anton Schich

pronásledovatel

Rudolf Stolle

pronásledovatel

František Vrána

pronásledovatel

Mluví

Vladimír Pucholt

hlas Druhého

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Hynek Bočan

Skript

Jiřina Matiasková

Předloha

Arnošt Lustig (Tma nemá stín – povídka ze sbírky Démanty noci)

Technický scénář

Jan Němec

Asistent kamery

Petr Čech, Ivan Vojnár

Assistent architekta

Bohumil Nový

Výprava

Miloslav Dvořák, Jan David (2), Libor Speychal

Návrhy kostýmů

Ester Krumbachová

Asistent střihu

Jitka Šulcová

Zvuk

František Černý, Bohumír Brunclík (zvukové efekty)

Asistent zvuku

Lubomír Zajíc

Umělecké vedení

František Vláčil (supervize)

Vedoucí výroby

Miloš Bergl

Zástupce vedoucího výroby

Zdeňka Černá, Josef Mára

Asistent vedoucího výroby

Ladislav Dražan, Vladimíra Kopecká, Lubomír Novotný

Spolupráce

Jiřina Znamenáčková (klapka), Bohumil Ženíšek (vrchní osvětlovač), Jiří Stach (fotograf)

Produkční údaje

Původní název

Démanty noci

Anglický název

Diamonds of the Night

Copyright

1964

Rok výroby

1963, 1964

Premiéra

25.09.1964

Nositelé copyrightu

Národní filmový archiv

Distribuce

Ústřední půjčovna filmů (původní 1964 a obnovená 1989), Národní filmový archiv (obnovená 2018)

Výrobní skupina

Švabík – Procházka, Jan Procházka, Erich Švabík

Technické údaje

Nosič

35mm

Verze

česká

Ocenění

Vítěz

Festival: Devět bran 2002 – Festival česko-německo-židovské kultury Praha

2002
Praha / Česká republika
Křišťálový sedmiramenný svícen – cena za literární předlohu scénáře
Arnošt Lustig

Vítěz

Festival: Devět bran 2002 – Festival česko-německo-židovské kultury Praha

2002
Praha / Česká republika
Křišťálový sedmiramenný svícen – cena za režii v kategorii hraný film
Jan Němec

Vítěz

Akce: Anketa britského periodika Films and Filming

1966
Londýn / Velká Británie
Nejlepší střihač roku 1965
Miroslav Hájek
vyhlášen a vyhodnocen

Vítěz

Akce: 7. mezinárodní kongres Mezinárodní unie filmových technických sdružení Praha

1966
Praha / Československo
Uznání za ojedinělé využití mimořádně dlouhé jízdy kamery ve složitém přírodním terénu
uděleno v rámci V. mezinárodní soutěže o filmovou technickou cenu Mezinárodní unie filmových technických sdružení

Vítěz

Akce: Umělecká soutěž k 20. výročí osvobození Československa

1965
Praha / Československo
Čestné uznání za celovečerní film
Jan Němec

Vítěz

Přehlídka: 1. mezinárodní přehlídka nového filmu Pesaro

1965
Pesaro / Itálie
Cena mezinárodní kritiky za dlouhý film

Vítěz

Festival: 13. mezinárodní filmový týden Mannheim

1964
Mannheim / Spolková republika Německo
Velká cena města Mannheimu

Revue

Videorozhovor: Tereza Frodlová o digitálním restaurování filmu Démanty noci

Kurátorka a restaurátorka Národního filmového archivu Tereza Frodlová přibližuje proces digitálního restaurování filmu D...

Démanty noci

Celovečerní debut Jana Němce naturalisticky, takřka v reálném čase zachycuje bezprostřední pocity dvou mladíků při útěku...

Upozornění

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.