Miroslav Ondříček

kameraman

Datum narození

04.11.1934

Místo narození

Praha, Československo

Datum úmrtí

28.03.2015

Místo úmrtí

Praha, Česká republika

Životopis

MIROSLAV ONDŘÍČEK (nar. 4.11.1934, Praha – zem. 28. března 2015, Praha) pocházel z žižkovské živnostnické rodiny (matka vlastnila malé dámské kloboučnictví a otec s dědečkem měli holičství). Z kádrových důvodů nemohl studovat zamýšlenou obchodní akademii a nastoupil jako pomocný dělník do výroby. Vyučil se filmovým laborantem v barrandovských laboratořích (1950-53) a později absolvoval večerní školu filmové tvorby při FAMU (1957-59). Už během učení asistoval při natáčení zpravodajských snímků, v letech 1953-56 působil jako asistent kamery Studia zpravodajských a dokumentárních filmů, kde mj. spolupracoval na natáčení sportovních přenosů pro ČST. V roce 1956 přešel do FSB a postupně pracoval jako asistent kamery a druhý kameraman celovečerních filmů, snímaných Janem Čuříkem, Jaroslavem Tuzarem a Jaroslavem Kučerou. Samostatně debutoval diptychem Konkurs, s jehož režisérem Milošem Formanem si porozuměl natolik, že se stal jeho téměř výhradním kameramanem i po jeho odchodu do USA. Spolupracoval ovšem i s dalšími českými režiséry jak z nové vlny (Ivan Passer, Jan Němec, Jaroslav Papoušek) tak mimo ni (Zdeněk Podskalský, Jiří Krejčík, Otakar Vávra, Ota Koval, Štěpán Skalský). Během natáčení Lásek jedné plavovlásky se seznámil s Lindsayem Andersonem, s nímž pak natočil střm. film Bílý autobus, čímž se mu otevřela cesta k práci v zahraničí. Slibně se rozvíjející aktivitu přerušil normalizační zákaz tvorby v cizině; později se přidružily i zdravotní problémy a vážný pracovní úraz (způsobený pyrotechnikou) při realizaci Vávrova Temného slunce. Navzdory nepřízni okolností mohl od konce 70. let v mezinárodní kariéře pokračovat. Někteři američtí filmaři (George Roy Hill, Robert Mandel či Penny Marshallová) využívali Ondříčkovy schopnosti a kvality i opakovaně. Od západoněmeckého filmu Leopolda Laholy Pražská legenda se příležitostně věnoval i práci televizní, viz např. recitál Hany Hegerové „Co nikdy nepochopím…“ (1968; r. Ján Roháč), pořad Pět písní Zory Kolínské (1968; r. Ján Roháč), záznamy hudebních děl Slovácká suita (1976) a Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e-moll, op. 95 Z Nového světa (1977). K dominantním vlastnostem, jež Ondříčka řadí mezi světovou kameramanskou elitu, patří pronikavé vidění souvislostí, smysl pro emotivní obrazové vyjadřování jednotlivých scén a motivů, mimořádný cit pro barvu a atmosféru a v neposlední řadě i vytříbený vkus. Kromě dvou nominací na Oscara (Ragtime, Amadeus) získal Cenu BAFTA (Amadeus). Jeho kameramanské mistrovství mu vyneslo i mnohá ocenění za celoživotní tvorbu: Český lev (2000), Mezinárodní cena Americké asociace kameramanů (ASC) (2004), Křišťálový glóbus na MFF v Karlových Varech (2004), Cena za celoživotní dílo A.Č.K. (2005), státní vyznamenání Medaile Za zásluhy v oblasti kultury a umění (2006), Zvláštní cena MFF Camerimage v Lodži (2007), Zlatá kamera na MFF Art Film v Trenčianských Teplicích/Trenčíně (2008) a Cena Vladislava Vančury (2009). Byl prezidentem České filmové a televizní akademie a patronem Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku (škola nese jeho jméno od roku 2005). Aktivně působil ve vedení fotbalového klubu Slavia Praha. Kameramanův profil zachycují krátké a středometrážní dokumenty Miroslav Ondříček pohledem Ivana Vojnára (TV-1993) z cyklu GEN, Povolání: kameraman (TV-1994; r. Miloslav Šmídmajer), Portrét Miroslava Ondříčka (2006; r. Jan Foukal) a Miroslav Ondříček (2008; r. Martin Šulík) z cyklu Zlatá šedesátá. Spolu se M. Šmídmajerem, který mu věnoval monografii Miroslav Ondříček (ČSFÚ, Praha 1990), napsal Ondříček memoárovou knihu Tudy jenom procházíme (XYZ, Praha 2011). Jeho synem je filmový a divadelní režisér a producent David Ondříček (nar. 1969). – Filmografie: (asistent kamery) Váhavý střelec (1956; r. Ivo Toman), Snadný život (1957; r. Miloš Makovec), Zde jsou lvi (1958; r. Václav Krška), Dnes naposled (1958; r. Martin Frič), Cesta zpátky (1958; r. Václav Krška), Holubice (1960; r. František Vláčil), Kouzelný den (1960; r. Jan Valášek), střm. f. Deštivý den (1962; r. Jiří Bělka); (II. kameraman) Konec jasnovidce (1957; r. Ján Roháč, Vladimír Svitáček), Králíci ve vysoké trávě (1961; r. Václav Gajer), kr. f. Střevíčky (1961; r. Miroslav Ondráček), Až přijde kocour (1963; r. Vojtěch Jasný), Křik (1963; r. Jaromil Jireš), Démanty noci (1964; r. Jan Němec), kr. f. Fádní odpoledne (1964; r. Ivan Passer), všechny povídky z pásma Perličky na dně (1965); (kamera, není-li uvedeno jinak) střm. filmy Kdyby ty muziky nebyly (1963; r. Miloš Forman a Konkurs (1963; r. Miloš Forman), uvedené v distribuci společně pod názvem druhého z nich, Lásky jedné plavovlásky (1965; r. Miloš Forman), Intimní osvětlení (1965; r. Ivan Passerr; spol. kam.), Mučedníci lásky (1966; r. Jan Němec), střm. f. The White Bus (1967, Bílý autobus; r. Lindsay Anderson – TV), Hoří, má panenko (1967; r. Miloš Forman), Prag Legende (TV-1967, Pražská legenda; r. Leopold Lahola), Kdyby… (1968, If….; r. Lindsay Anderson), Tělo Diany/Le corps de Diane (1969; r. Jean-Louis Richard), Taking Off (1971, Taking Off; r. Miloš Forman), Slaughterhouse-Five (1972, Jatka č. 5; r. George Roy Hill – TV), Homolka a tobolka (1972; r. Jaroslav Papoušek), O Lucky Man! (1973, Šťastný to muž; r. Lindsay Anderson – TV), Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974; r. Jaroslav Papoušek), Drahé tety a já (1974; r. Zdeněk Podskalský), Dvojí svět hotelu Pacifik/Zaklęte rewiry (1975; r. Janusz Majewski), Hřiště (1975; r. Štěpán Skalský), Konečně si rozumíme (1976; r. Jaroslav Papoušek), Jakub (1976; r. Ota Koval), Příběh lásky a cti (1977; r. Otakar Vávra), Nechci nic slyšet (1978; r. Ota Koval), Božská Ema (1979; r. Jiří Krejčík), Vlasy (1979, Hair; r. Miloš Forman), Temné slunce (1980; r. Otakar Vávra), Ragtime (1981; r. Miloš Forman – V), Svět podle Garpa (1982, The World According to Garp; r. George Roy Hill – V), Silkwoodová (1983, Silkwood; r. Mike Nichols), Amadeus (1984, Amadeus; r. Miloš Forman), Heaven Help Us (1984, Seminaristé; r. Michael Dinner – TV), Smrtící triky (1985, F/X; r. Robert Mandel), dok. Vzdálená harmonie (1987, Distant Harmony; r. DeWitt Sage), Big Shots (1987, Frajeři; r. Robert Mandel), Blázinec (1988, Funny Farm; r. George Roy Hill – V), Valmont (1989, Valmont; r. Miloš Forman), Čas probuzení (1990, Awakenings; r. Penny Marshallová), Velké vítězství (1992, A League of Their Own; r. Penny Marshallová), Let It Be Me (1995, Kéž bych to byl já; r. Eleanor Bergsteinová – TV), Kazatelova žena (1996, The Preacher’s Wife; r. Penny Marshallová – V), Riding in Cars with Boys (2001, Kluci v mém životě; r. Penny Marshallová – V). -fik-

Filmografie

Valmont

1989

Kamera

Amadeus

1984

Kamera

Ragtime

1981

Kamera

Temné slunce

1980

Kamera

Božská Ema

1979

Kamera

Vlasy

1979

Kamera

Nechci nic slyšet

1978

Kamera

Jakub

1976

Kamera

Hřiště

1975

Kamera

Drahé tety a já

1974

Kamera

Homolka a tobolka

1972

Kamera

Karlovarské promenády

1972

Účinkují

kameraman

Taking Off

1971

Kamera

Tělo Diany

1969

Kamera

Mučedníci lásky

1966

Kamera

Romance

1965

Druhá kamera

Automat Svět

1965

Druhá kamera

Dům radosti

1965

Druhá kamera

Podvodníci

1965

Druhá kamera

Smrt pana Baltazara

1965

Druhá kamera

Démanty noci

1964

Druhá kamera

Fádní odpoledne

1964

Druhá kamera

Křik

1963

Druhá kamera

Až přijde kocour

1963

Druhá kamera

Kdyby ty muziky nebyly

1963

KameraTechnický scénář

Konkurs

1963

KameraTechnický scénář

Deštivý den

1962

Asistent kamery

Králíci ve vysoké trávě

1961

Druhá kamera

Střevíčky

1961

Druhá kamera

Kouzelný den

1960

Asistent kamery

Holubice

1960

Asistent kamery

Dnes naposled

1958

Asistent kamery

Zde jsou lvi

1958

Asistent kamery

Cesta zpátky

1958

Asistent kamery

Snadný život

1957

Asistent kamery

Konec jasnovidce

1957

Asistent kamery

Váhavý střelec

1956

Asistent kamery

Ocenění

Vítěz

Akce: Ceny TRILOBIT Beroun 2009, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby

2010
Beroun / Česká republika
Cena Vladislava Vančury za dlouholetý umělecký přínos domácí i světové kinematografii

Vítěz

Akce: 39. ročník Ceny Britské akademie filmového a televizního umění BAFTA za rok 1985

1986
Londýn / Velká Británie
Cena BAFTA za nejlepší kameru
udělena 16. 3. 1986

Nominace

Akce: 57. ročník Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1984

1985
Hollywood, Los Angeles / Spojené státy americké
Oscar za nejlepší kameru
nominace mezi pěti filmy zveřejněna 6. 2. 1985

Nominace

Akce: 54. ročník Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1981

1982
Hollywood, Los Angeles / Spojené státy americké
Oscar za nejlepší kameru
nominace mezi pěti kameramany

Vítěz

Festival: 14. festival českých a slovenských filmů Brno

1976
Brno / Československo
Cena za kameru
Dvojí svět hotelu Pacifik

Vítěz

Festival: 14. filmový festival mladých Banská Bystrica

1976
Banská Bystrica / Československo
Čestné uznání za kameru
Dvojí svět hotelu Pacifik

Nominace

Akce: 4. výroční hlasování členů Americké národní společnosti filmových kritiků za rok 1969

1970
New York City / Spojené státy americké
Cena za nejlepší kameru
nominován mezi třemi filmy a vyhlášen 5. 1. 1970 na slavnostním předávání v newyorském hotelu Alqonquin Hotel Sunday na druhém místě

Vítěz

Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967

1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Hoří, má panenko
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov