JAROSLAV KUČERA (nar. 6.8.1929, Praha – zem. 11.1.1991, Praha) pocházel z úřednické rodiny. Po maturitě na reálném gymnáziu se stal posluchačem katedry fotografické techniky na FAMU (1948-53), kterou absolvoval teoretickou prací Filmová kamera a snímky Nová směna a Ústřední loutkové divadlo. Jako kameraman působil nejprve v Čs. armádním filmu (1952-56) a od roku 1957 ve Filmovém studiu Barrandov. První dokumentární i hrané filmy natáčel se spolužáky Vojtěchem Jasným a Karlem Kachyňou (byl asistentem kamery už u jejich školního snímku Není stále zamračeno, 1949). Od počátku své tvůrčí dráhy se prosadil invenčním autorským vyjadřováním a osobitým vizuálním rukopisem. Už v povídkové Touze zaujal podmanivou krásou krajinných záběrů, jež uplatnil později v dalších Jasného dílech Všichni dobří rodáci a Psi a lidé. V pohádkové satiře Až přijde kocour naopak originálně řešil barevnost jako dramatický komponent (postavy se zbarvují podle svých charakterů). Náročný technický experiment s barevným materiálem zvládl i v alegorických filmech Věry Chytilové Sedmikrásky a Ovoce stromů rajských jíme. Dynamicky rozhýbaný obraz, opírající se o dlouhé jízdy kamery, použil v černobílém debutu Jana Němce Démanty noci. V Jirešově celovečerní prvotině Křik a ve všech povídkách hrabalovského cyklu Perličky na dně zase dokázal opět černobílou optikou zachytit atmosféru prostředí s dokumentární autentičností. V 70. letech se výrazně podílel na výtvarně stylizovaných filmech Oldřicha Lipského, Juraje Herze, Zdeňka Podskalského, Karla Kachyni a Petra Weigla. V posledních letech života spolupracoval se západoněmeckými režiséry. Smysl pro obrazovou poezii a trikové efekty osvědčil rovněž jako spolutvůrce představení Laterny magiky: zájezdový program Expo 58 (1959-60), Variace (1963), Variace 66 (1966), A. P. Čechov – Černý mnich (1983), Odysseus (1987; 1993) a Pragensia, Vox clamantis (1984). Za své dílo byl mnohokrát oceněn doma i v zahraničí. Vyučoval na katedře kamery FAMU (1967-90). Výsledkem dlouholetého badatelského výzkumu a kritické analýzy Kučerova díla, které provedla vizuální teoretička Kateřina Svatoňová, je její výpravná monografie Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery (FF UK, NFA, MasterFilm, Praha 2016) a výstava v brněnském Domě pánů z Kunštátu (19.4. – 11.6. 2016), kterou pod názvem Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery kurátorsky připravila. Autorka zároveň ukázala, že kameraman byl také výtvarným fotografem, ale za svého života nikdy nevystavoval. Z manželství (1963-198?) s režisérkou Věrou Chytilovou (1929-2014) pocházejí výtvarnice a režisérka animovaných filmů Tereza Kučerová (nar. 1964) a kameraman Štěpán Kučera (nar. 1968). Nelze jej zaměňovat s barrandovským vedoucím výroby Jaroslavem Kučerou (1933-1982), případně s jeho synem, televizním producentem Jaroslavem Kučernou (nar. 1963). – Filmografie: (kamera, není-li uvedeno jinak) dok. f. Za život radostný (1950; r. Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa; spol. kam.), kr. loutkový f. O Alence a káčeti (1952; r. Václav Sklenář), kr. f. Nová směna (1952; r. Jiří Hanibal, Václav Sklenář), kr. dok. filmy Armádní umělecké divadlo (1953; r. Pavel Háša), Ústřední loutkové divadlo (1953; r. František Filip) a Písně hrdinů (1953; r. Stanislav Barabáš; spol. kam.), dok. f. Mistři zimních sportů (1955; r. Martin Frič; spol. kam.), Dnes večer všechno skončí (1954; r. Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa), Ztracená stopa (1955; r. Karel Kachyňa), Zářijové noci (1957; r. Vojtěch Jasný), Touha (1958; r. Vojtěch Jasný), dok. f. Setkání v Lipsku (1959; r. Ivo Toman, J. Hadaschik; spol. kam.), Přežil jsem svou smrt (1960; r. Vojtěch Jasný), Procesí k panence (1961; r. Vojtěch Jasný), kr. f. Střevíčky (1962; r. Miroslav Ondráček), střm. f. Deštivý den (1962; r. Jiří Bělka), Až přijde kocour (1963; r. Vojtěch Jasný; + triky), Křik (1963; r. Jaromil Jireš), Démanty noci (1964; r. Jan Němec), kr. f. Fádní odpoledne (1964; r. Ivan Passer), Perličky na dně (1965; r. Jiří Menzel), Sedmikrásky (1966; r. Věra Chytilová; + spol. výtvarník), střm. f. Dobře placená procházka (TV-1966; r. Miloš Forman, Ján Roháč), Dita Saxová (1967; r. Antonín Moskalyk), kr. f. Bolero (TV-1967; r. Petr Weigl), Všichni dobří rodáci (1968; r. Vojtěch Jasný), Ovoce stromů rajských jíme (1969; r. Věra Chytilová), Nicht nur zur Weihnachtszeit (TV-1969, Nejen o Vánocích; r. Vojtěch Jasný), Psi a lidé (1971; r. Evald Schorm), Slaměný klobouk (1971; r. Oldřich Lipský), Morgiana (1972; r. Juraj Herz), Noc na Karlštejně (1973; r. Zdeněk Podskalský), kr. f. Zlateh the Goat (1973, Kozel Zlateh; r. Gene Deitch), Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974; r. Oldřich Lipský), Cirkus v cirkuse (1975; r. Oldřich Lipský; + spol. triky), Malá mořská víla (1976; r. Karel Kachyňa; + spol. triky), Smrt mouchy (1976; r. Karel Kachyňa), To byla svatba, strýčku (TV-1976; r. Zdeněk Podskalský), Adéla ještě nevečeřela (1977; r. Oldřich Lipský; + triky), Uragán Donna (TV-1977; r. Pavel Háša), Sedm pater pro tisíce přání (TV-1977; r. Zdeněk Podskalský), Theodor Chindler - Die Geschichte einer deutschen Familie (TV-1978, Theodor Chindler – Příběh jedné německé rodiny; r. Hans W. Geissendörfer), Svítalo celou noc (1980; r. Václav Matějka; spol. kam.), Im Herzen des Hurrican (TV-1980, V srdci hurikánu; r. Hark Bohm), Křtiny (1981; r. Zdeněk Podskalský), Stachel im Fleisch (1981, Trn v patě; r. Heidi Genéeová), Kouzelné dobrodružství (1982; r. Antonín Kachlík), Prodloužený čas (1984; r. Jaromil Jireš), Die Nacht aus Blei (TV-1985, Olověná noc; r. Petr Weigl – TV), Maria Stuart (TV-1988, Marie Stuartovna; r. Petr Weigl), Wilder Westen, inclusive (TV-1988, Divoký západ se vším všudy; r. Dieter Wedel), Romeo und Julia an dem Dorfe (TV-1989, Romeo a Julie na vsi; r. Petr Weigl), Die Reise nach Prag (TV-1989, Cesta do Prahy; r. Petr Weigl), Blauäugig (1989, Modrooký; r. Reinhard Hauff), kr. f. Dumky (TV-1990; r. Petr Weigl). -fik-
1987
Pedagogické vedení
kamera
1984
Kamera
1982
Kamera
1981
Kamera
1980
Kamera
1977
Kamera,
Triky
1976
Kamera
1976
Kamera,
Triky
1975
Kamera,
Triky
1974
Kamera
1973
Kamera
1972
Kamera
1971
Kamera
1971
Kamera
1969
Kamera
1968
Kamera
1967
Kamera
1966
Kamera,
Výtvarník
1965
Kamera
1965
Kamera
1965
Kamera
1965
Kamera
1965
Kamera
1964
Kamera
1964
Kamera
1963
Kamera
1963
Kamera,
Triky
1962
Kamera
1961
Kamera
1961
Kamera
1960
Kamera
1958
Kamera
1957
Kamera
1955
Kamera
1954
Kamera
Festival: 31. mezinárodní filmový festival San Sebastián
1983
San Sebastián / Španělsko
Diplom poroty zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky za kameru
Kouzelné dobrodružství
Festival: 21. festival českých a slovenských filmů Ostrava
1983
Ostrava / Československo
Cena za kameru
Kouzelné dobrodružství
Festival: 19. festival českých a slovenských filmů Kladno
1981
Kladno / Československo
Cena za kameru
Svítalo celou noc
Festival: 11. mezinárodní festival fantastických filmů a hororů Sitges
1978
Sitges / Španělsko
Cena za nejlepší kameru
Adéla ještě nevečeřela
Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava
1977
Bratislava / Československo
Cena za kameru
Smrt mouchy
za film Smrt mouchy s přihlédnutím k přínosu kamery ve filmu Malá mořská víla
Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava
1977
Bratislava / Československo
Cena za kameru
Malá mořská víla
za film Smrt mouchy s přihlédnutím k přínosu kamery ve filmu Malá mořská víla
Akce: Prémie Českého literárního fondu za rok 1974
1975
Praha / Československo
Prémie Českého literárního fondu za kameru
Jáchyme, hoď ho do stroje!
Festival: 22. mezinárodní filmový festival Cannes
1969
Cannes / Francie
Cena Nejvyšší technické komise za fotografii filmu
Všichni dobří rodáci
Festival: 2. Finále Plzeň
1969
Plzeň / Československo
Cena Finále 100 000 Kčs za kameru
Všichni dobří rodáci
ex aequo Vojtěch Jasný za scénář a režii filmu Všichni dobří rodáci, Juraj Jakubisko za film Zbehovia a pútníci
Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967
1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Dita Saxová
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov
Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966
1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Sedmikrásky
mezi 9 filmy
Akce: Ceny Trilobit 1966
1967
Praha / Československo
Trilobit za film
Sedmikrásky
Akce: Ceny Trilobit 1963
1964
Praha / Československo
Trilobit za kameru
Až přijde kocour
V brněnském Domě pánů z Kunštátu začala unikátní výstava, kterou kurátorsky i odborně zaštítila Kateřina Svatoňová. Nejd...
Vychází monografie Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Rok 2017 má svou první knižní událost: pr...
Český film
Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.
Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.
V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.
České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.
Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.
Televizní tvorba se v databázi nenachází.
Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.
Zahraniční distribuční film
Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.
Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.