Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Jaroslav Kučera

kameraman

Datum narození

06.08.1929

Místo narození

Praha, Československo

Datum úmrtí

11.01.1991

Místo úmrtí

Praha, Československo
Doporučujeme
Plášť

Plášť

1987
Pedagogické vedení
kamera

Prodloužený čas

Prodloužený čas

1984
Kamera

Křtiny

Křtiny

1981
Kamera

Svítalo celou noc

Svítalo celou noc

1980
Kamera

Adéla ještě nevečeřela

Adéla ještě nevečeřela

1977
Kamera, Triky

Smrt mouchy

Smrt mouchy

1976
Kamera

Malá mořská víla

Malá mořská víla

1976
Kamera, Triky

Cirkus v cirkuse

Cirkus v cirkuse

1975
Kamera, Triky

Noc na Karlštejně

Noc na Karlštejně

1973
Kamera

Morgiana

Morgiana

1972
Kamera

Slaměný klobouk

Slaměný klobouk

1971
Kamera

Psi a lidé

Psi a lidé

1971
Kamera

Dita Saxová

Dita Saxová

1967
Kamera

Sedmikrásky

Sedmikrásky

1966
Kamera, Výtvarník

Romance

Romance

1965
Kamera

Automat Svět

Automat Svět

1965
Kamera

Dům radosti

Dům radosti

1965
Kamera

Podvodníci

Podvodníci

1965
Kamera

Smrt pana Baltazara

Smrt pana Baltazara

1965
Kamera

Démanty noci

Démanty noci

1964
Kamera

Fádní odpoledne

Fádní odpoledne

1964
Kamera

Křik

Křik

1963
Kamera

Až přijde kocour

Až přijde kocour

1963
Kamera, Triky

Deštivý den

Deštivý den

1962
Kamera

Procesí k panence

Procesí k panence

1961
Kamera

Střevíčky

Střevíčky

1961
Kamera

Touha

Touha

1958
Kamera

Zářijové noci

Zářijové noci

1957
Kamera

Ztracená stopa

Ztracená stopa

1955
Kamera

JAROSLAV KUČERA (nar. 6.8.1929, Praha – zem. 11.1.1991, Praha) pocházel z úřednické rodiny. Po maturitě na reálném gymnáziu se stal posluchačem katedry fotografické techniky na FAMU (1948-53), kterou absolvoval teoretickou prací Filmová kamera a snímky Nová směna a Ústřední loutkové divadlo. Jako kameraman působil nejprve v Čs. armádním filmu (1952-56) a od roku 1957 ve Filmovém studiu Barrandov. První dokumentární i hrané filmy natáčel se spolužáky Vojtěchem Jasným a Karlem Kachyňou (byl asistentem kamery už u jejich školního snímku Není stále zamračeno, 1949). Od počátku své tvůrčí dráhy se prosadil invenčním autorským vyjadřováním a osobitým vizuálním rukopisem. Už v povídkové Touze zaujal podmanivou krásou krajinných záběrů, jež uplatnil později v dalších Jasného dílech Všichni dobří rodáci a Psi a lidé. V pohádkové satiře Až přijde kocour naopak originálně řešil barevnost jako dramatický komponent (postavy se zbarvují podle svých charakterů). Náročný technický experiment s barevným materiálem zvládl i v alegorických filmech Věry Chytilové Sedmikrásky a Ovoce stromů rajských jíme. Dynamicky rozhýbaný obraz, opírající se o dlouhé jízdy kamery, použil v černobílém debutu Jana Němce Démanty noci. V Jirešově celovečerní prvotině Křik a ve všech povídkách hrabalovského cyklu Perličky na dně zase dokázal opět černobílou optikou zachytit atmosféru prostředí s dokumentární autentičností. V 70. letech se výrazně podílel na výtvarně stylizovaných filmech Oldřicha Lipského, Juraje Herze, Zdeňka Podskalského, Karla Kachyni a Petra Weigla. V posledních letech života spolupracoval se západoněmeckými režiséry. Smysl pro obrazovou poezii a trikové efekty osvědčil rovněž jako spolutvůrce představení Laterny magiky: zájezdový program Expo 58 (1959-60), Variace (1963), Variace 66 (1966), A. P. Čechov – Černý mnich (1983), Odysseus (1987; 1993) a Pragensia, Vox clamantis (1984). Za své dílo byl mnohokrát oceněn doma i v zahraničí. Vyučoval na katedře kamery FAMU (1967-90). Výsledkem dlouholetého badatelského výzkumu a kritické analýzy Kučerova díla, které provedla vizuální teoretička Kateřina Svatoňová, je její výpravná monografie Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery (FF UK, NFA, MasterFilm, Praha 2016) a výstava v brněnském Domě pánů z Kunštátu (19.4. – 11.6. 2016), kterou pod názvem Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery kurátorsky připravila. Autorka zároveň ukázala, že kameraman byl také výtvarným fotografem, ale za svého života nikdy nevystavoval. Z manželství (1963-198?) s režisérkou Věrou Chytilovou (1929-2014) pocházejí výtvarnice a režisérka animovaných filmů Tereza Kučerová (nar. 1964) a kameraman Štěpán Kučera (nar. 1968). Nelze jej zaměňovat s barrandovským vedoucím výroby Jaroslavem Kučerou (1933-1982), případně s jeho synem, televizním producentem Jaroslavem Kučernou (nar. 1963). – Filmografie: (kamera, není-li uvedeno jinak) dok. f. Za život radostný (1950; r. Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa; spol. kam.), kr. loutkový f. O Alence a káčeti (1952; r. Václav Sklenář), kr. f. Nová směna (1952; r. Jiří Hanibal, Václav Sklenář), kr. dok. filmy Armádní umělecké divadlo (1953; r. Pavel Háša), Ústřední loutkové divadlo (1953; r. František Filip) a Písně hrdinů (1953; r. Stanislav Barabáš; spol. kam.), dok. f. Mistři zimních sportů (1955; r. Martin Frič; spol. kam.), Dnes večer všechno skončí (1954; r. Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa), Ztracená stopa (1955; r. Karel Kachyňa), Zářijové noci (1957; r. Vojtěch Jasný), Touha (1958; r. Vojtěch Jasný), dok. f. Setkání v Lipsku (1959; r. Ivo Toman, J. Hadaschik; spol. kam.), Přežil jsem svou smrt (1960; r. Vojtěch Jasný), Procesí k panence (1961; r. Vojtěch Jasný), kr. f. Střevíčky (1962; r. Miroslav Ondráček), střm. f. Deštivý den (1962; r. Jiří Bělka), Až přijde kocour (1963; r. Vojtěch Jasný; + triky), Křik (1963; r. Jaromil Jireš), Démanty noci (1964; r. Jan Němec), kr. f. Fádní odpoledne (1964; r. Ivan Passer), Perličky na dně (1965; r. Jiří Menzel), Sedmikrásky (1966; r. Věra Chytilová; + spol. výtvarník), střm. f. Dobře placená procházka (TV-1966; r. Miloš Forman, Ján Roháč), Dita Saxová (1967; r. Antonín Moskalyk), kr. f. Bolero (TV-1967; r. Petr Weigl), Všichni dobří rodáci (1968; r. Vojtěch Jasný), Ovoce stromů rajských jíme (1969; r. Věra Chytilová), Nicht nur zur Weihnachtszeit (TV-1969, Nejen o Vánocích; r. Vojtěch Jasný), Psi a lidé (1971; r. Evald Schorm), Slaměný klobouk (1971; r. Oldřich Lipský), Morgiana (1972; r. Juraj Herz), Noc na Karlštejně (1973; r. Zdeněk Podskalský), kr. f. Zlateh the Goat (1973, Kozel Zlateh; r. Gene Deitch), Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974; r. Oldřich Lipský), Cirkus v cirkuse (1975; r. Oldřich Lipský; + spol. triky), Malá mořská víla (1976; r. Karel Kachyňa; + spol. triky), Smrt mouchy (1976; r. Karel Kachyňa), To byla svatba, strýčku (TV-1976; r. Zdeněk Podskalský), Adéla ještě nevečeřela (1977; r. Oldřich Lipský; + triky), Uragán Donna (TV-1977; r. Pavel Háša), Sedm pater pro tisíce přání (TV-1977; r. Zdeněk Podskalský), Theodor Chindler - Die Geschichte einer deutschen Familie (TV-1978, Theodor Chindler – Příběh jedné německé rodiny; r. Hans W. Geissendörfer), Svítalo celou noc (1980; r. Václav Matějka; spol. kam.), Im Herzen des Hurrican (TV-1980, V srdci hurikánu; r. Hark Bohm), Křtiny (1981; r. Zdeněk Podskalský), Stachel im Fleisch (1981, Trn v patě; r. Heidi Genéeová), Kouzelné dobrodružství (1982; r. Antonín Kachlík), Prodloužený čas (1984; r. Jaromil Jireš), Die Nacht aus Blei (TV-1985, Olověná noc; r. Petr Weigl – TV), Maria Stuart (TV-1988, Marie Stuartovna; r. Petr Weigl), Wilder Westen, inclusive (TV-1988, Divoký západ se vším všudy; r. Dieter Wedel), Romeo und Julia an dem Dorfe (TV-1989, Romeo a Julie na vsi; r. Petr Weigl), Die Reise nach Prag (TV-1989, Cesta do Prahy; r. Petr Weigl), Blauäugig (1989, Modrooký; r. Reinhard Hauff), kr. f. Dumky (TV-1990; r. Petr Weigl). -fik-

Vítěz

Festival: 31. mezinárodní filmový festival San Sebastián

1983
Lokalita: San Sebastián / Španělsko
Diplom poroty zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky za kameru
Kouzelné dobrodružství

Vítěz

Festival: 21. festival českých a slovenských filmů Ostrava

1983
Lokalita: Ostrava / Československo
Cena za kameru
Kouzelné dobrodružství

Vítěz

Festival: 19. festival českých a slovenských filmů Kladno

1981
Lokalita: Kladno / Československo
Cena za kameru
Svítalo celou noc

Vítěz

Festival: 11. mezinárodní festival fantastických filmů a hororů Sitges

1978
Lokalita: Sitges / Španělsko
Cena za nejlepší kameru
Adéla ještě nevečeřela

Vítěz

Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava

1977
Lokalita: Bratislava / Československo
Cena za kameru
Smrt mouchy
za film Smrt mouchy s přihlédnutím k přínosu kamery ve filmu Malá mořská víla

Vítěz

Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava

1977
Lokalita: Bratislava / Československo
Cena za kameru
Malá mořská víla
za film Smrt mouchy s přihlédnutím k přínosu kamery ve filmu Malá mořská víla

Vítěz

Akce: Prémie Českého literárního fondu za rok 1974

1975
Lokalita: Praha / Československo
Prémie Českého literárního fondu za kameru
Jáchyme, hoď ho do stroje!

Vítěz

Festival: 2. Finále Plzeň

1969
Lokalita: Plzeň / Československo
Cena Finále 100 000 Kčs za kameru
Všichni dobří rodáci
ex aequo Vojtěch Jasný za scénář a režii filmu Všichni dobří rodáci, Juraj Jakubisko za film Zbehovia a pútníci

Vítěz

Festival: 22. mezinárodní filmový festival Cannes

1969
Lokalita: Cannes / Francie
Cena Nejvyšší technické komise za fotografii filmu
Všichni dobří rodáci

Vítěz

Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967

1968
Lokalita: Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Dita Saxová

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit 1966

1967
Lokalita: Praha / Československo
Trilobit za film
Sedmikrásky

Vítěz

Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966

1967
Lokalita: Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Sedmikrásky
mezi 9 filmy

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit 1963

1964
Lokalita: Praha / Československo
Trilobit za kameru
Až přijde kocour

Výstava jako iniciační příběh aneb Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery

V brněnském Domě pánů z Kunštátu začala unikátní výstava, kterou kurátorsky i odborně zaštítila Kateřina Svatoňová. Nejd...

Víc-než-kniha Kateřiny Svatoňové

Vychází monografie Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Rok 2017 má svou první knižní událost: pr...

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.