Jaroslav Kučera

kameraman, pedagog

Datum narození

06.08.1929

Místo narození

Praha, Československo

Datum úmrtí

11.01.1991

Místo úmrtí

Praha, Československo

Životopis

JAROSLAV KUČERA (nar. 6.8.1929, Praha – zem. 11.1.1991, Praha) pocházel z úřednické rodiny. Po maturitě na reálném gymnáziu se stal posluchačem katedry fotografické techniky na FAMU (1948-53), kterou absolvoval teoretickou prací Filmová kamera a snímky Nová směna a Ústřední loutkové divadlo. Jako kameraman působil nejprve v Čs. armádním filmu (1952-56) a od roku 1957 ve Filmovém studiu Barrandov. První dokumentární i hrané filmy natáčel se spolužáky Vojtěchem Jasným a Karlem Kachyňou (byl asistentem kamery už u jejich školního snímku Není stále zamračeno, 1949). Od počátku své tvůrčí dráhy se prosadil invenčním autorským vyjadřováním a osobitým vizuálním rukopisem. Už v povídkové Touze zaujal podmanivou krásou krajinných záběrů, jež uplatnil později v dalších Jasného dílech Všichni dobří rodáci a Psi a lidé. V pohádkové satiře Až přijde kocour naopak originálně řešil barevnost jako dramatický komponent (postavy se zbarvují podle svých charakterů). Náročný technický experiment s barevným materiálem zvládl i v alegorických filmech Věry Chytilové Sedmikrásky a Ovoce stromů rajských jíme. Dynamicky rozhýbaný obraz, opírající se o dlouhé jízdy kamery, použil v černobílém debutu Jana Němce Démanty noci. V Jirešově celovečerní prvotině Křik a ve všech povídkách hrabalovského cyklu Perličky na dně zase dokázal opět černobílou optikou zachytit atmosféru prostředí s dokumentární autentičností. V 70. letech se výrazně podílel na výtvarně stylizovaných filmech Oldřicha Lipského, Juraje Herze, Zdeňka Podskalského, Karla Kachyni a Petra Weigla. V posledních letech života spolupracoval se západoněmeckými režiséry. Smysl pro obrazovou poezii a trikové efekty osvědčil rovněž jako spolutvůrce představení Laterny magiky: zájezdový program Expo 58 (1959-60), Variace (1963), Variace 66 (1966), A. P. Čechov – Černý mnich (1983), Odysseus (1987; 1993) a Pragensia, Vox clamantis (1984). Za své dílo byl mnohokrát oceněn doma i v zahraničí. Vyučoval na katedře kamery FAMU (1967-90). Výsledkem dlouholetého badatelského výzkumu a kritické analýzy Kučerova díla, které provedla vizuální teoretička Kateřina Svatoňová, je její výpravná monografie Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery (FF UK, NFA, MasterFilm, Praha 2016) a výstava v brněnském Domě pánů z Kunštátu (19.4. – 11.6. 2016), kterou pod názvem Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery kurátorsky připravila. Autorka zároveň ukázala, že kameraman byl také výtvarným fotografem, ale za svého života nikdy nevystavoval. Z manželství (1963-198?) s režisérkou Věrou Chytilovou (1929-2014) pocházejí výtvarnice a režisérka animovaných filmů Tereza Kučerová (nar. 1964) a kameraman Štěpán Kučera (nar. 1968). Nelze jej zaměňovat s barrandovským vedoucím výroby Jaroslavem Kučerou (1933-1982), případně s jeho synem, televizním producentem Jaroslavem Kučernou (nar. 1963). – Filmografie: (kamera, není-li uvedeno jinak) dok. f. Za život radostný (1950; r. Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa; spol. kam.), kr. loutkový f. O Alence a káčeti (1952; r. Václav Sklenář), kr. f. Nová směna (1952; r. Jiří Hanibal, Václav Sklenář), kr. dok. filmy Armádní umělecké divadlo (1953; r. Pavel Háša), Ústřední loutkové divadlo (1953; r. František Filip) a Písně hrdinů (1953; r. Stanislav Barabáš; spol. kam.), dok. f. Mistři zimních sportů (1955; r. Martin Frič; spol. kam.), Dnes večer všechno skončí (1954; r. Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa), Ztracená stopa (1955; r. Karel Kachyňa), Zářijové noci (1957; r. Vojtěch Jasný), Touha (1958; r. Vojtěch Jasný), dok. f. Setkání v Lipsku (1959; r. Ivo Toman, J. Hadaschik; spol. kam.), Přežil jsem svou smrt (1960; r. Vojtěch Jasný), Procesí k panence (1961; r. Vojtěch Jasný), kr. f. Střevíčky (1962; r. Miroslav Ondráček), střm. f. Deštivý den (1962; r. Jiří Bělka), Až přijde kocour (1963; r. Vojtěch Jasný; + triky), Křik (1963; r. Jaromil Jireš), Démanty noci (1964; r. Jan Němec), kr. f. Fádní odpoledne (1964; r. Ivan Passer), Perličky na dně (1965; r. Jiří Menzel), Sedmikrásky (1966; r. Věra Chytilová; + spol. výtvarník), střm. f. Dobře placená procházka (TV-1966; r. Miloš Forman, Ján Roháč), Dita Saxová (1967; r. Antonín Moskalyk), kr. f. Bolero (TV-1967; r. Petr Weigl), Všichni dobří rodáci (1968; r. Vojtěch Jasný), Ovoce stromů rajských jíme (1969; r. Věra Chytilová), Nicht nur zur Weihnachtszeit (TV-1969, Nejen o Vánocích; r. Vojtěch Jasný), Psi a lidé (1971; r. Evald Schorm), Slaměný klobouk (1971; r. Oldřich Lipský), Morgiana (1972; r. Juraj Herz), Noc na Karlštejně (1973; r. Zdeněk Podskalský), kr. f. Zlateh the Goat (1973, Kozel Zlateh; r. Gene Deitch), Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974; r. Oldřich Lipský), Cirkus v cirkuse (1975; r. Oldřich Lipský; + spol. triky), Malá mořská víla (1976; r. Karel Kachyňa; + spol. triky), Smrt mouchy (1976; r. Karel Kachyňa), To byla svatba, strýčku (TV-1976; r. Zdeněk Podskalský), Adéla ještě nevečeřela (1977; r. Oldřich Lipský; + triky), Uragán Donna (TV-1977; r. Pavel Háša), Sedm pater pro tisíce přání (TV-1977; r. Zdeněk Podskalský), Theodor Chindler - Die Geschichte einer deutschen Familie (TV-1978, Theodor Chindler – Příběh jedné německé rodiny; r. Hans W. Geissendörfer), Svítalo celou noc (1980; r. Václav Matějka; spol. kam.), Im Herzen des Hurrican (TV-1980, V srdci hurikánu; r. Hark Bohm), Křtiny (1981; r. Zdeněk Podskalský), Stachel im Fleisch (1981, Trn v patě; r. Heidi Genéeová), Kouzelné dobrodružství (1982; r. Antonín Kachlík), Prodloužený čas (1984; r. Jaromil Jireš), Die Nacht aus Blei (TV-1985, Olověná noc; r. Petr Weigl – TV), Maria Stuart (TV-1988, Marie Stuartovna; r. Petr Weigl), Wilder Westen, inclusive (TV-1988, Divoký západ se vším všudy; r. Dieter Wedel), Romeo und Julia an dem Dorfe (TV-1989, Romeo a Julie na vsi; r. Petr Weigl), Die Reise nach Prag (TV-1989, Cesta do Prahy; r. Petr Weigl), Blauäugig (1989, Modrooký; r. Reinhard Hauff), kr. f. Dumky (TV-1990; r. Petr Weigl). -fik-

Filmografie

Jaroslav Kučera Zblízka

2019

Kamera

archivní záběry

Plášť

1987

Pedagogické vedení

kamera

Prodloužený čas

1984

Kamera

Křtiny

1981

Kamera

Pražský hrad

1981

NámětRežieScénářKamera

Svítalo celou noc

1980

Kamera

Smrt mouchy

1976

Kamera

Malá mořská víla

1976

KameraTriky

Cirkus v cirkuse

1975

TrikyKamera

Morgiana

1972

Kamera

Triptych

1972

Pedagogické vedení

kamera

Slaměný klobouk

1971

Kamera

Psi a lidé

1971

Kamera

Česká rapsodie

1969

Kamera

Dita Saxová

1967

Kamera

Sedmikrásky

1966

KameraVýtvarník

Romance

1965

Kamera

Automat Svět

1965

Kamera

Dům radosti

1965

Kamera

Podvodníci

1965

Kamera

Démanty noci

1964

Kamera

Fádní odpoledne

1964

Kamera

Křik

1963

Kamera

Až přijde kocour

1963

KameraTriky

Deštivý den

1962

Kamera

Procesí k panence

1961

Kamera

Střevíčky

1961

Kamera

Touha

1958

Kamera

Zářijové noci

1956

Kamera

Ztracená stopa

1955

Kamera

Armádní umělecké divadlo

1953

KameraScénář

Nová směna

1952

KameraNámětScénář

Není stále zamračeno

1949

Asistent kamery

Ocenění

Vítěz

Festival: 31. mezinárodní filmový festival San Sebastián

1983
San Sebastián / Španělsko
Diplom poroty zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky za kameru
Kouzelné dobrodružství

Vítěz

Akce: Čestný titul Zasloužilý umělec

1983
Praha / Československo
Zasloužilý umělec

Vítěz

Festival: 21. festival českých a slovenských filmů Ostrava

1983
Ostrava / Československo
Cena za kameru
Kouzelné dobrodružství

Vítěz

Festival: 9. mezinárodní festival filmů o umění a umělcích Asolo

1982
Asolo / Itálie
Cena za kameru a barevnou kompozici
Pražský hrad
udělena v září 1982

Vítěz

Festival: 19. festival českých a slovenských filmů Kladno

1981
Kladno / Československo
Cena za kameru
Svítalo celou noc

Vítěz

Festival: 11. mezinárodní festival fantastických filmů a hororů Sitges

1978
Sitges / Španělsko
Cena za nejlepší kameru
Adéla ještě nevečeřela

Vítěz

Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava

1977
Bratislava / Československo
Cena za kameru
Malá mořská víla
za film Smrt mouchy s přihlédnutím k přínosu kamery ve filmu Malá mořská víla

Vítěz

Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava

1977
Bratislava / Československo
Cena za kameru
Smrt mouchy
za film Smrt mouchy s přihlédnutím k přínosu kamery ve filmu Malá mořská víla

Vítěz

Akce: Prémie Českého literárního fondu za rok 1974

1975
Praha / Československo
Prémie Českého literárního fondu za kameru
Jáchyme, hoď ho do stroje!

Vítěz

Festival: 22. mezinárodní filmový festival Cannes

1969
Cannes / Francie
Cena Nejvyšší technické komise za fotografii filmu
Všichni dobří rodáci

Vítěz

Festival: 2. Finále Plzeň

1969
Plzeň / Československo
Hlavní cena Ledňáček za kameru
Všichni dobří rodáci
udělena v částce 100 000 korun ex aequo Vojtěchu Jasnému (40 000 korun) a Jaroslavu Kučerovi (20 000 korun) za film Všichni dobří rodáci a Juraji Jakubiskovi (40 000 korun) za slovenský film Zbehovia a pútníci

Vítěz

Akce: Státní ceny za rok 1968

1969
Praha / Československo
Státní cena
s čestným titulem laureát státní ceny Klementa Gottwalda za kameramanskou práci v předchozích filmech

Vítěz

Akce: Ceny ministra kultury a informací Československé socialistické republiky v oboru filmové tvorby

1968
Praha / Československo
Cena ministra kultury a informací Československé socialistické republiky za vynikající tvůrčí přínos české a slovenské kultuře v období 1945 – 1968
udělena v oblasti hraného filmu 16. 12. 1968 na návrh tří porot v pražském kině 64 U Hradeb ministrem kultury a informací Miroslavem Galuškou u příležitosti 50. výročí vzniku samostatnosti československého státu a 70. výročí československé kinematografie

Vítěz

Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967

1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Dita Saxová
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit 1966

1967
Praha / Československo
Trilobit za film
Sedmikrásky

Vítěz

Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966

1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Sedmikrásky
mezi 9 filmy

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit 1963

1964
Praha / Československo
Trilobit za kameru
Až přijde kocour
udělen 3. 7. 1964 za adekvátní vyjádření autorského záměru ve filmu, za zvláštní spojení poezie a reality, za svrchované zvládnutí neobyčejně náročných technických problémů, ojedinělých svým rozsahem v celé historii kameramanské práce

Revue

Výstava jako iniciační příběh aneb Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery

V brněnském Domě pánů z Kunštátu začala unikátní výstava, kterou kurátorsky i odborně zaštítila Kateřina Svatoňová. Nejd...

Víc-než-kniha Kateřiny Svatoňové

Vychází monografie Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Rok 2017 má svou první knižní událost: pr...