Extase

drama

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Ecstasy

Minutáž

90

Země původu

Československo

Copyright

1932

Rok výroby

1932

Premiéra

20.01.1933

Jazyková verze

česká

Režie

Gustav Machatý

Scénář

Gustav Machatý, František Horký

Námět

Gustav Machatý, František Horký

Anotace

Extase Gustava Machatého z roku 1932 se řadí k nejvýznamnějším českým filmovým dílům 30. let. Jednu ze stěžejních rolí ztvárnila tehdy začínající herečka Hedy Kiesler, která se později stala hollywoodskou hvězdou pod jménem Hedy Lamarr. Machatý v Extasi navázal na svá předcházející díla Erotikon (1929) a Ze soboty na neděli (1931) o erotických touhách a mileneckých vztazích. Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha obrazovou extravagantní oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor. Snímek vznikl v české, německé a francouzské jazykové verzi s mírně rozdílným obsazením. Minimalistické dialogy doprovází hudba jednoho z nejžádanějších filmových skladatelů té doby Giuseppe Becceho. Na svou dobu odvážný a smyslný film s obnaženou herečkou v hlavní roli vzbudil rozruch i na benátském filmovém festivalu v roce 1934. Zatímco festivalové publikum jej přijalo s nadšením a byl zde oceněn Pohárem města Benátek za nejlepší režii, papež Pius XI. ho následně odsoudil jako pornografický a plný nemorálních přirovnání. Extase byla uvedena ve Francii, Německu, Velké Británii, Spojených státech amerických a v dalších padesáti zemí Evropy, Jižní Ameriky, Afriky a Asie. –jl–

Gustav Machatý je právem oceňován pro své filmařské kvality. Mezinárodně nejpopulárnější český film předválečného období – Extase (1932) – ovšem zůstává rovněž příkladem jeho obchodního myšlení. Poučen svými dvěma předchozími zvukovými filmy, s nimiž nebyl spokojený, omezil Machatý dialogy ve prospěch hudby. Drama milostného trojúhelníku tak mělo být podle jednatřicetiletého autora „internacionálním“ dílem srozumitelným kdekoli na světě, Machatý však nakonec musel realizovat vedle české a německé verze i verzi francouzskou s částečně odlišným obsazením. Film po umělecké stránce naplňoval představu komplexního díla v duchu konceptu Gesamtkunstwerk. Extase si navíc vydobyla pověst skandálního snímku provokujícího explicitním erotismem (devatenáctiletá Hedy Kiesler [později v Hollywoodu známá jako Hedy Lamarr] se na plátně objevila nahá). Dobové pobouření neumenšil fakt, že příběh mladé ženy unikající z neuspokojivého manželství do náruče pohledného inženýra vyústí v konvenční moralitu. -ap-

Obsah

Eva, dcera velkostatkáře, se provdá za zámožného, ale o mnoho let staršího Emila Jermanna. Již po návratu ze svatebního obřadu do luxusního pražského bytu pozná svůj omyl: manžel o ni jako o ženu nejeví žádný zájem. Senzitivní dívka trpí jeho chladem a staromládeneckým puntičkářstvím natolik, že se vrátí na otcův statek a požádá o rozvod pro nepřekonatelný odpor. Při koupání v rybníce se Eva seznámí s mladým stavebním inženýrem Adamem, pracujícím nedaleko na stavbě silnice. Muž je pravým opakem jejího manžela: vyhlíží sice robustně, ale chová se něžně. Za noční bouře jde dívka za ním do jeho domku a stane se jeho milenkou. Teprve nyní pozná milostnou rozkoš. Manžel dostane zprávu od soudu a rozjede se za Evou, k návratu ji však přesvědčuje marně. Na zpáteční cestě potká Adama a pochopí, o koho jde. Oba muži se zdrží ve venkovském hostinci, kam za Adamem přijede Eva. Manžel spáchá ve svém pokoji sebevraždu. Jeho smrt se postaví mezi milence, Adam se vrací k práci, Eva porodí dítě.

Poznámka

Do role advokáta byl původně obsazen Jan W. Speerger, byl však nahrazen Karlem Máchou-Kučou a scéna s ním byla přetočena. Kromě české byla natočena též německá a francouzská verze s rozdílným obsazením. Film byl v české mutaci uveden na II. mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách roku 1934.

Česká verze byla v roce 2019 digitálně restaurována Národním filmovým archivem a po pětaosmdesáti letech opět slavnostně předvedena na LXXVI. mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách.

Hrají

Hedy Kiesler

Eva Jermannová

Aribert Mog

stavební inženýr Adam

Zvonimir Rogoz

Emil Jermann, Evin manžel

Leopold Kramer

velkostatkář, Evin otec

Jiřina Steimarová

písařka na stroji Madla

Jan Sviták

tanečník na barrandovských terasách

Eduard Šlégl

muž ve venkovské hospodě

Antonín Kubový

muž ve venkovské hospodě

dr. Vondráček

zvěrolékař ve stáji

Mluví

Jiřina Štěpničková ?

hlas Evy Jermanové

Jiří Plachý

hlas stavebního inženýra Adama

Bedřich Vrbský

hlas velkostatkáře, Evina otce

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Gustav Machatý, František Horký

Asistent kamery

F. Havránek

Výprava

Jan Petera, Truxa

Vedoucí výroby

František Horký

Asistent vedoucího výroby

František Morávek

Spolupráce

Willy Ströminger (fotograf)

Hudba

Písně

Píseň práce, Melodie beze slov

Hudba k písni

Giuseppe Becce (Píseň práce), Giuseppe Becce (Melodie beze slov)

Text písně

František Halas (Píseň práce)

Zpívá

mužský hlas (Píseň práce) (recitativ), mužské hlasy (Melodie beze slov)

Produkční údaje

Původní název

Extase

Anglický název

Ecstasy

Copyright

1932

Rok výroby

1932

Premiéra

20.01.1933

Nositelé copyrightu

Národní filmový archiv

Distribuce

Slavia-film (původní 1933), Státní půjčovna filmů (obnovená 1947), Ústřední půjčovna filmů (obnovená 1958), Národní filmový archiv (obnovená 2019)

Technické údaje

Verze

česká

Ocenění

Vítěz

Festival: 76. mezinárodní filmový festival Benátky

2019
Benátky / Itálie
Lev svatého Marka za nejlepší restaurovaný film
Národní filmový archiv
udělen 7. 9. 2019 na slavnostním večeru v Palazzo del Cinema na ostrově Lido v sekci Venice Classic

Vítěz

Festival: 2. mezinárodní filmový festival Benátky

1934
Benátky / Itálie
Pohár města Benátek za nejlepší režii
udělen v září 1934 kolekci čtyř československých filmů Bouře nad Tatrami, Extase, Řeka a Zem spieva za režii československou, která ukázala, že si zaslouží mimořádného vyznamenání za svou nezvyklou působivost spojenou s velmi prostým uměním vypravěčským a se samorostlým pochopením a vyjádřením přírody, to platí pro všechny čtyři ukázané filmy, které mají takové vzájemné umělecké analogie, že jejich souhrn možno uznati za výraz skutečné osobité národní školy

Revue

Extase na speciálním DVD

Do speciální kolekce NFA přibylo DVD s filmovou klasikou režiséra Gustava Machatého, která je propojena se zajímavě konc...