Novela Honoré de Balzaca poskytla základ kostýmnímu snímku, ve kterém své inscenační dovednosti osvědčil scenárista a režisér Otakar Vávra. Kosmopolitní ladění vycházelo vstříc únikovému charakteru domácí kinematografie protektorátních 40. let. Ovdovělá, vznešená dáma Lenka, kterou nečekané setkání s dávným milencem uvrhne do víru milostné vášně, se pro diváky stala průvodkyní do nereálně elegantního světa vypjatě romantických citů, krásných kostýmů a bohatých dekorací. Nákladný snímek disponoval nezpochybnitelným Vávrovým talentem a svůdnou Lídou Baarovou, která v titulní roli naplnila představu mezinárodní herecké hvězdy, jež mohla z rodných Čech nonšalantně přecházet do německých filmových ateliérů. Coby primabalerína se ve filmu objevuje Jelizaveta Nikolská, která se postarala i o choreografii tanečních scén.
Na maškarním plese se seznámí Leon z Costy s neznámou krasavicí, která odmítá sejmout masku. Slíbí mu však setkání za několik týdnů. Zamilovaný muž musí nejprve podepsat závazek, že se podrobí všem podmínkám a po schůzce nebude po neznámé pátrat. Se zavázanýma očima je pak odvezen do neznámého domu. V ložnici se zhasnutými světly se dvojice vášnivě miluje a pak žena opět zmizí. Nazítří neznámá dopisem Leonovi vysvětlí, že po zkušenosti se svým zemřelým manželem, sobcem a hrubiánem, nechce již jiného muže, že toužila jen po jednom - mít dítě. Po čase Leonovi polovinou prstenu oznámí, že se jí narodila dcera. Costa, který je hluboce nešťastný, se dobrovolně přihlásí do války a vyhledává úmyslně smrt. Těžce raněn, ocitne se náhodně na zámku hraběnky Lenky Rossettiové. Ta v něm poznává otce svého dítěte. V průběhu léčby si Costa zamiluje ji i její dceru Leonku. Protože jeho cit opětuje, prozradí mu Lenka nakonec, že je jeho ztracenou maskovanou milenkou a Leonka jeho dcerou.
Pro zahraniční distribuci byla vyrobena německy dabovaná jazyková mutace pod názvem Die maskierte Geliebte. Německou verzi připravila firma Lüdtke & Dr. Rohnstein v Berlíně, zvukový systém Tobis-Klangfilm (německá premiéra v roce 1942). V německém znění Lída Baarová, Harry Giese (Gustav Nezval), Christian Gollong (Ladislav Pešek) a další. Tato verze v české distribuci uvedena nebyla.
baronka Lenka Rossetti
kapitán kavalerie Leon z Costy
sluha u Leona Ferdinand
Albert hrabě Angely
Evženie hraběnka Angely
generál Perucci
plukovník
černý sluha baronky
Leonka, tříletá dcera baronky
pán z Lanty
lékař
dáma ze společnosti
soudce
Artur, maskovaný muž na plese
Emilie, maskovaná žena na plese
stará dáma
komorná
žena v divadelní loži
drožkář
chůva
komorník
chlapec s dopisem
muž na plese
primabalerina
dirigent
Honoré de Balzac (L'Amour masquée – novela)
Willy Ströminger (fotograf)
Gioacchino Rossini (Lazebník sevillský /předehra/)
Taneční soubor Jelizavety Nikolské
Maskovaná milenka
Maskovaná milenka
The Masked Lover
Die maskierte Geliebte
film
hranýdistribuční
melodrama
Československo
1940
1940
datum cenzury 9. 10. 1940 (kulturně-výchovný)
promítání povoleno 09/1968
premiéra 11. 10. 1940 /nepřístupný mládeži/ (kina Lucerna /2 týdny/ a Na Příkopě /2 týdny/, Praha)
obnovená premiéra 24. 10. 1968 /nepřístupný mládeži/
To je Lucernafilm! Lída Baarová. (1940) / Starší český film podle Honoré de Balzaca. (1968)
Lucernafilm (původní 1940), Ústřední půjčovna filmů (obnovená 1968)
dlouhometrážní
86 min
2 447 metrů
35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
Tobis – Klang
česká
česky
bez titulků
české, německé
Akce: Národní ceny za umění filmové
1941
Praha / Československo
Národní cena za fotografii
Ferdinand Pečenka
udělena k 28. 9. 1941 ministrem průmyslu, obchodu a živností Jaroslavem Kratochvílem na návrh zvláštní poroty v peněžité výši 5 000 korun za dokonalou a umělecky tvořivou fotografii filmů Maskovaná milenka a Noční motýl
Akce: Národní ceny za umění filmové
1941
Praha / Československo
Národní cena za stavby
Jan Zázvorka
udělena k 28. 9. 1941 ministrem průmyslu, obchodu a živností Jaroslavem Kratochvílem na návrh zvláštní poroty v peněžité výši 5 000 korun za nadprůměrně technicky i umělecky hodnotné stavby ve filmech Maskovaná milenka a Noční motýl