Snímek Mladá léta představuje předposlední část životopisné série režiséra Václava Kršky (1900–1969) z let 1947 až 1955. – Myšlenka filmově zpracovat osudy autora historické beletrie a pedagoga Aloise Jiráska (1851–1930), poúnorovým režimem zařazeného do příslovečného panteonu pokrokových velikánů, se objevila již vzápětí po roce 1948. Její realizaci poněkud paradoxně ztěžoval tehdejší ministr školství a národní osvěty Zdeněk Nejedlý, jenž se sám pasoval do role strážce Jiráskova odkazu a snažil se práce na projektu všemožně kontrolovat. Výsledný literární scénář, který spisovatel Vladimír Neff napsal podle původního námětu, na němž spolupracoval s novinářem Jiřím Marešem, byl předložen ke schválení v prosinci 1951, tedy již po konci oslav stého výročí Jiráskova narození. S projektem byl již tehdy spojován Krška, jenž si v předchozích letech získal pověst specialisty na biografický žánr. Režisér z Neffova scénáře podle instrukcí Filmové rady mimo jiné odstranil Jiráskovy vnitřní monology a další poetizující prvky. Schvalovací orgán k tomu tvůrce vyzval kvůli obavě, že tyto postupy připomenou divákům takzvaný překonaný nerealismus jeho raných filmů. Na zmíněných úpravách, stejně jako na technickém scénáři, již Krška s Neffem nespolupracoval. – Film mapuje necelých dvacet let Jiráskova života. Začíná prusko-rakouskou válkou v roce 1866 a končí zhruba v polovině osmdesátých let devatenáctého století. Většina děje zobrazuje protagonistovo pedagogické působení na gymnáziu ve východočeské Litomyšli, při němž se mladý profesor dostane do sporu s místní společenskou honorací. Právě z tohoto konfliktu učinili scenáristé ústřední dějový motiv. Snímek se v tomto ohledu drží vzoru předchozích Krškových snímků Posel úsvitu (1950) a Mikoláš Aleš (1951). Jirásek je stavěn do pozice pokrokáře rebelujícího proti maloměstské vyšší třídě. Profesorův lidový patriotismus tvůrci dávají do protikladu k jejímu neupřímnému údajnému vlastenčení. Ve filmu na rozdíl od většiny děl z režisérova životopisného cyklu absentují postavy z řad dělnictva, jakož i jakákoli rozsáhlejší forma sociální tematiky. Navzdory tomu je protagonista, v jednom dialogu označený ahistoricky za rudého sociála, vlivem svého údajného nepřátelství k buržoazii zobrazen téměř jako ideologický předchůdce komunistů. Film se tak podílí na apropriaci politicky pravicově orientovaného Jiráska ze strany poúnorového režimu. Vedle toho se také pokouší zrekonstruovat zdroje literátovy inspirace. V těchto scénách se patrně nejjasněji projevuje Krškova svébytná poetika, rozpoznatelná také v ústředním tématu vzpoury mladého člověka proti zavedenému pořádku. – Aloise Jiráska ztvárnil tehdy dvacetiletý Eduard Cupák, pro něhož se jednalo o teprve druhou filmovou roli. V úloze protagonistovy choti Marie, které, jak je v Krškově tvorbě obvyklé, není věnováno příliš mnoho prostoru, se objevila Nataša Tanská. Vedlejší role ztvárnili mimo jiné zkušení herci Jaroslav Vojta, Jarmila Kurandová, Saša Rašilov, Radovan Lukavský, Vladimír Salač, Jiří Dohnal, František Šlégr, Jiří Plachý, Svatopluk Beneš, Eduard Kohout, František Filipovský, František Kreuzmann, Eman Fiala, Bedřich Veverka, Marie Nademlejnská, Raoul Schránil, Eva Svobodová, Vladimír Řepa, Josef Hlinomaz, představitel malíře Mikoláše Alše v Krškově předchozím snímku Karel Höger a mnozí další. Sám režisér si zahrál malou roli kastelána vyprávějícího Jiráskovi místní pověsti. Zdeněk Štěpánek se objevil v krátkém výstupu coby František Palacký, jehož hrál již v Krškově filmu Revoluční rok 1848 (1949). Pozorný divák si na začátku snímku povšimne člena známého šlechtického rodu Radslava Kinského, tehdy zaměstnance hřebčína v Chlumci nad Cidlinou, v úloze rakouského dragounského kurýra.
Alois Jirásek má na dějiny českého národa vyhraněný názor už za studia na broumovském gymnáziu a na Karlově univerzitě. Když nastupuje jako suplent v Litomyšli, má už za sebou první knížku Skaláci a řadu básní. Příchod mladého spisovatele vzrušeně očekává městská honorace. Jiráskovi je však z hloubi duše protivné prázdné vlastenčení a tak se honoraci rázem znelíbí. Okresní hejtman Párys se několikrát pokouší Jiráska odstranit ze školy i města. Když se mu to nepodaří, odvolá aspoň slušného ředitele gymnázia a místo něho prosadí prorakušáckého Böhma. Ten záměrně ničí Jiráska nesmyslnými příkazy, dokonce ho nutí opisovat stohy papírů, až připraví spisovatele málem o zrak. Studenti se však za Jiráska postaví a vzbouří nejen Litomyšl, ale i celé Čechy. Tisíce čtenářů posílají dopisy na zemský úřad a protesty hrozí přerůst v nepokoje. Úřady raději ustoupí a Böhma odvolají. Jirásek se ze své nemoci zotaví a pak se vydá do Trocnova. Může se pustit do psaní svých největších děl.
spisovatel a pedagog Alois Jirásek
Marie Podhajská, později Jiráskova žena
pekař Josef, Jiráskův otec
Vincencie, Jiráskova matka
Adolf, Jiráskův mladší bratr
profesor Hippler
MUDr. Josef Thomayer
historik Václav Vladivoj Tomek
historik František Palacký
Antonín Tille, ředitel litomyšlského gymnázia
katecheta Holub
profesor Kodeš
profesor Alois Vojtěch Šmilovský
profesor Hubka
Karl Böhm, nový ředitel litomyšlského gymnázia
okresní hejtman Párys
Párysova žena
Sidonie, dcera Párysových
Annerl, dcera Párysových
Rudolf, syn Párysových
dr. Bukovan
nadlesní Zeman
Antonín Němec
kriegskomisar Pietsch
major Strähle
kastelán Hendrych
profesor Lébl
Léblova žena
Frau Motyl
student Křikava
lékárník Tichava
školní inspektor Barvíř
pokladník Karas
lesní správce Kadavý
obrichtswachmeistr Kodýtek
řečná selka na jarmarku
bytná Benoniová
student Janda
Frau Wetterle
Frau Petrzilka
žena pokladníka Karase
strýc s porcelánkou
posel-bubeník v Broumově
Václav Světlý
poselkyně Šimková
vojenský dragounský kurýr na koni v Broumově
stará panna Lucy
listonoš Kašpar
kočí do Litomyšle
Josef Souček
starý úředník na okresním hejtmanství v Broumově
školní rada Veselík
písař u školního rady Veselíka
voják Josef
berní Vaněček
žena nadlesního Zemana
Mitzi, dcera Wetterlových
žena berního Vaněčka
pantáta na jarmarku
školník Ruml
Frau Sašek
knihkupec
broumovský katecheta
ředitel broumovského gymnázia
Gába
Mariina příbuzná
vlastenec v Litomyšli
Bártová
žák Jeník Bárta
muž na náměstí
hospodyně u Párysových
tanečník
hlas studenta
Karel Ješátko (fotograf)
Richard Wagner (Lohengrin)
FISYO (Dirigent Milivoj Uzelac), Gabriela Najmanová /vokály/
Hudba k písni lidová slovenská píseň
Text písně Samo Tomášik
Zpívá Eduard CupákJiří PlachýJaroslav SeníkMiroslav HorníčekJindřich Doležalmužský sbor
Hudba k písni František Josef Pelz
Text písně František Josef Pelz
Zpívá Karel Höger
Hudba k písni Richard Wagner
Text písně Richard Wagner
Zpívá Eduard Kohout
Mladá léta
Mladá léta
Early Days
film
hranýdistribuční
životopisný
Československo
1952
1952
začátek natáčení 2. 6. 1952
konec natáčení 12. 9. 1952
schválení první kopie 3. 12. 1952
datum cenzury 10. 12. 1952 (konec povolení k promítání 10. 12. 1957)
vyřazení z distribuce 29. 3. 1961
vyřazení z distribuce 30. 6. 1990
premiéra 27. 2. 1953 /přístupný mládeži/ (kina Alfa /4 týdny/, Blaník /3 týdny/, Kyjev /1 týden od 20. 3./ a Bystrica /1 týden od 27. 3./, Praha)
Český barevný film o mládí spisovatele Aloise Jiráska, jehož dílo se stalo pamětí národa.
Dramaturgická skupina Bedřicha Kubaly (vývoj scénáře), Bedřich Kubala (vedoucí dramaturgické skupiny)
dlouhometrážní
100 min
3 020 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky, německy
bez titulků
české
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Josef Kobík
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za návrh masek pro hlavní představitele filmu
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Václav Krška
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za nejpilnější a nejúspěšnější režii uměleckého životopisného filmu
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Jaroslav Beránek
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za vynikající způsob, jakým spolupracuje s režisérem Václavem Krškou
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Jan Kohout
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za dokonalý střih filmu
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Karel Škvor
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za vystihnutí svými stavbami českého národního charakteru prostředí Aloise Jiráska
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Ferdinand Pečenka
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za mistrovský způsob zachycení idylické barevnosti prostředí Aloise Jiráska
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.