Středometrážním filmem, kterým absolvovala v roce 1962 studia hrané režie na pražské FAMU, se Věra Chytilová vrací do prostředí modelingu, ve kterém nějaký čas sama působila. Protagonistka vyprávění Marta pracuje jako manekýna a působí navenek šťastně. Náhodné setkání s bývalým spolužákem z medicíny, kterou nedostudovala, však obnažuje „strop“, který ohraničuje dívčinu pohodlnou a úspěšnou existenci… Postava Marty zrcadlí do jisté míry realitu hlavní představitelky – neherečky Marty Kaňkovské, jde však především o fiktivní příběh předznamenávající oblíbené emancipační téma Chytilové. Právě ženské postavy v režisérčiných filmech totiž často marně bojují s nemožností vymanit se ze stereotypů své existence. V dokumentaristicky laděném vyprávění se mihne řada příštích celebrit československé nové vlny (mj. autorčini spolužáci Jiří Menzel či Miloš Forman). Film byl do kin uveden spolu s režisérčiným snímkem Pytel blech pod společným názvem U stropu je pytel blech.
Život půvabné manekýnky Marty je podřízen neměnnému rytmu. Během dne zkoušky šatů a kostýmů, příprava na módní přehlídku a večer předvádění modelů. Pozdě v noci pak setkání s přítelem Juliánem v baru Olympia Grill a společně strávená noc. Jednoho dne Marta potká na ulici bývalého spolužáka Honzu. Ten se domnívá, že Marta v Praze studuje medicínu. Seznámí ji s kamarády Pepou a Jardou a společně poobědvají ve vysokoškolské menze. Marta si po setkání se stejně starými studenty uvědomí, jak nesmyslný život vede. Noční hádka s povrchním Juliánem pak uspíší její rozhodnutí a ještě téže noci opustí spícího muže. Cesta noční Prahou ji nad ránem dovede k lánu vlnícího se obilí. Nyní si je Marta jista, že dokáže začít znova. Je mladá a celý život má ještě před sebou.
V kinech byl film uváděn společně s dalším snímkem Věry Chytilové Pytel blech (1962) a loutkovou satirou Vladimíra Lehkého Kurs pro ženy (1962) v pásmu pod názvem U stropu je pytel blech.
manekýna Marta
Julián, Martin přítel
student Honza
student Pepa
student Jarda
student se stravenkou
zahraniční student
zahraniční student
zákaznice v kadeřnictví
starší žena
tančící dívka v baru
tančící muž v baru
žena u baru
muž u baru
Waldemar Matuška, on sám na ulici
hlas Juliána
hlas zákaznice v kadeřnictví
hlas muže v baru
hlas Hajaji v rozhlasu
hlas glosující fotografování
hlas studenta
hlas manekýny
hlas manekýny
Karel Kopš, Milana Melcerová
Otakar Vávra (režie), Václav Hanuš (kamera), Bohumil Šmída (produkce)
Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt, Chlupatý kaktus, Kočka na okně, I Can't Give You Anything But Love, Ach, ta láska nebeská, Narcis
Friedrich Holländer (Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt), E. F. Burian (Chlupatý kaktus), Jiří Šlitr (Kočka na okně), Jiří Šlitr (Ach, ta láska nebeská), Ethelbert Woodbridge Nevin (Narcis)
Friedrich Holländer (Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt), Josef Gruss (Chlupatý kaktus), Jiří Suchý (Kočka na okně), Jiří Suchý (Ach, ta láska nebeská)
mužský hlas (Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt), Josef Abrhám [dab] (Chlupatý kaktus), Jiří Šlitr (Chlupatý kaktus), Waldemar Matuška (Kočka na okně), Harry Richmond (I Can't Give You Anything But Love), Waldemar Matuška (Ach, ta láska nebeská), Eva Pilarová (Ach, ta láska nebeská)
Strop
Ceeling
Taková hezká holka
film
hraný
příběh
Československo
1961
1961
15. 3. 1963
středometrážní
41 min
česká
Festival: Studentský filmový festival „Cinestudio 1963“ Amsterdam
1963
Amsterdam / Nizozemsko
Cena ministra kultury
Festival: 7. mezinárodní filmový festival Londýn
1963
Londýn / Velká Británie
Čestné uznání
Přehlídka: 9. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen
1963
Oberhausen / Spolková republika Německo
Cena Mezinárodního svazu filmových klubů
Festival: 5. mezinárodní festival dokumentárních a experimentálních filmů Montevideo
1962
Montevideo / Uruguay
Zvláštní uznání
Festival: 4. festival českých a slovenských filmů Košice
1962
Košice / Československo
Čestné uznání kolekci filmů FAMU
Festival: 8. světový festival mládeže a studentstva Helsinki
1962
Helsinki / Finsko
I. cena
v rámci Filmové přehlídky