Ostře sledované vlaky

Země původu

Československo

Copyright

1966

Rok výroby

1966

Premiéra

18. 11. 1966

Minutáž

88 min

Kategorie

film

Žánr

tragikomedie, válečný

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Ostře sledované vlaky

Český název

Ostře sledované vlaky

Anglický název

Closely Watched Trains

Anotace

Po titulech Marketa Lazarová, Hoří, má panenko a Všichni dobří rodáci byly v rámci dlouhodobého projektu digitalizace zlatého fondu české kinematografie zpracovány Ostře sledované vlaky Jiřího Menzela. Slavnostní premiéra digitální verze se uskutečnila v rámci MFF Karlovy Vary 2014 a od 31. července je film uváděn v Projektu 100-2014. Jedná se o první celovečerní adaptaci novely Bohumila Hrabala (1914-1997), jíž ovšem předcházely povídkové Perličky na dně (1965; r. Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová, Jaromil Jireš) a s nimi spřízněné krátkometrážní tituly Fádní odpoledne (1964; r. Ivan Passer) a Sběrné surovosti (1965; r. Juraj Herz). Jiří Menzel se pak zejména díky úspěchu Ostře sledovaných vlaků stal dvorním režisérem Hrabalových děl, přičemž už v tomto celovečerním debutu nastolil trend ukazovat z jeho próz především tu laskavější a humornější stránku. – Železniční elév Miloš Hrma se hlásí do služby na venkovské stanici. Seznamuje se se zdejším provozem i s personálem stanice, ale zároveň stále více trpí tím, že je panic. Když zklame svou dívku, průvodčí Mášu, pokusí se o sebevraždu, kterou naštěstí přežije. Nakonec těsné poté, co se zbaví svého traumatu díky zkušené artistce Viktorii Freie, zahyne při odbojové akci, když místo výpravčího Hubičky způsobí výbuch ostře sledovaného muničního vlaku. – V podstatě tragickou látku z dusivé atmosféry protektorátu zpracovali autoři ve formě tragikomedie s akcentem na drobné humorné situace a dokonale načasované nenápadné gagy. Nijak však nezastírají nebezpečí, jež s sebou doba nesla, ani hrůzy, jež přinášela válka, byť ze vzdálených bojišť (projevuje se to zejména v běžném provozu nádraží, jímž projíždějí či v něm zastavují vlaky z fronty a na frontu). – Bohumil Hrabal se inspiroval skutečnou sabotážní akcí a zároveň využil vlastní zkušenosti, neboť během války pracoval jako výpravčí ve stanici Kostomlaty nad Labem. (Snímek se však natáčel v Loděnicích u Berouna.) – Ve své době byly Ostře sledované vlaky příkladem uměleckého filmu se značným komerčním potenciálem a to nejen doma, nýbrž i v cizině. Přispělo k tomu riskantní obsazení tehdy už populárního zpěváka Václava Neckáře do jeho první filmové role a zejména udělení Oscara (v roce 1968) za nejlepší cizojazyčný film. – Kromě uvedení v kinech ve formátu DCP byl digitalizovaný titul vydán na DVD a na Blu-ray. – Podobně jako k předcházejícím snímkům Hoří, má panenko a Všichni dobří rodáci připravil Národní filmový archivi k Ostře sledovaným vlakům pod vedením editora Lukáše Skupy stejnojmennou publikaci, jež zahrnuje několik studií, rozhovory i objevný souhrn dokumentárních materiálů. -tbk-

Jeden z nejoceňovanějších titulů šedesátých let v roce 1968 získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Také v rámci domácí kinematografie zaujímá výjimečné místo. Celovečerní debut režiséra Jiřího Menzela je považovaný za jedno z vrcholných děl československé nové vlny. Legendární adaptace živelně křehké novely Bohumila Hrabala je příběhem nesmělého mladíka Miloše Hrmy, který se v zasněném světě středočeského nádražíčka na sklonku 2. světové války pokouší stát mužem. Spíš než o blížící se prohru nacistického Německa se plachý železničářský elév zajímá o ženy – respektive o vytouženou ztrátu panictví, které by mu otevřelo cestu k půvabné průvodčí Máše. Přednosta stanice, výpravčí Hubička i ostatní zaměstnanci dráhy mají sice ve svých názorech na německé okupanty jasno, vzhledem k přísným trestům se však i oni místo odboje věnují raději všednodenním soukromým záležitostem. K povinnostem zaměstnanců českých železnic však patří i péče o „ostře sledované vlaky“ převážející na frontu bojovou techniku. I v Milošově životě tak nastává okamžik, kdy se musí zapojit do „velké“ historie. Hrabalova útlá novela zaujala Jiřího Menzela právě svým neortodoxním přístupem k válce. V rámci kinematografie šedesátých let tak Ostře sledované vlaky patří k těm snímkům, které demytizují téma protinacistického odboje. Díky citlivé práci kameramana Jaromíra Šofra vyniká černobílý snímek nevšedními vizuálními kvalitami, které umocňují Menzelův civilní přístup k látce. Hlavního hrdinu s naivním šarmem ztělesnil tehdy třiadvacetiletý zpěvák Václav Neckář. Vynikající hereckou společnost získal v Josefu Somrovi, jenž ztvárnil požitkářského milovníka úředních razítek Hubičku. Sedmadvacetiletý režisér Jiří Menzel ve filmu svěřil sám sobě roličku psychiatra Brabce. V původních titulcích nebylo uvedeno, že part zloděje drůbeže připadl Pavlu Landovskému. -ap-

Obsah

Únor roku 1945. Dvaadvacetiletý železniční elév Miloš Hrma se chystá ráno poprvé do práce. Jeho otec byl strojvůdcem a děda hypnotizérem, který se v březnu 1939 pokusil hypnózou zastavit německé tanky; skončil pod jejich pásy. – Na venkovské železniční stanici se mladík seznámí s přednostou, který se více než o provoz stará o své holuby a toužebně očekává povýšení na inspektora, s jeho dobromyslnou manželkou, s výpravčím Hubičkou, který ho má zaškolovat, s telegrafistkou Zdeničkou Svatou i se starým staničním pomocníkem. – Na nádraží dorazí na svém hřebci elegantní hraběnka, aby se s přednostou domluvila kvůli odvozu dobytka. Sukničkář Hubička komentuje její vnady, ale Miloš má oči jen pro půvabnou konduktérku Mášu. Výpravčí pochopí, že nováček je ještě panic. – Drezínou přijede na inspekci kolaborantský rada Zednicek a školí personál v situaci na frontě. Podle něj jsou ústupy německých armád vlastně taktickým záměrem. – Večer navštíví Hubičku v dopravní kanceláři „sestřenka“. Přednosta s ní flirtuje, jenže musí na večeři do svého bytu v patře nádražní budovy. Slyší Hubičkovo laškování s návštěvou a rozhněvaně na dvojici křičí do světlíku. Vypravčí vezme slečnu do jeho kanceláře a při milování „přetrhnou“ přednostovo kožené kanape, což má druhý den za následek další lamentování nadřízeného. Tichým svědkem Hubičkovy noční „akce“ je rozpačitý Miloš. – Nesmělý mladík pozoruje lazaretní vlak (ve skutečnosti pojízdný bordel), do nějž chodí za „sestřičkami“ němečtí vojáci. Vydá se tam, ale neuspěje. – Máša vezme svého chlapce na návštěvu ke strýci, vilnému fotografu Nonemanovi. Dívka se chce v noci v kumbálu za strýcovým ateliérem s Milošem pomilovat, ale mladík „zvadne jako lilium“. Druhý den je strýcův podnik zničen náletem. – Miloš je nešťastný ze svého selhání. Vydá se do hodinového hotelu a v koupelně si podřeže žíly. Zachrání ho zedník, který se tam náhodou probourá z chodby. V nemocnici vysvětlí psychiatr Brabec pacientovi, že trpí předčasnou ejakulací a že má při milování myslet třeba na fotbal. Doporučí mu také, aby se panictví zbavil s pomocí zkušené ženy. – V době Milošovi nepřítomnosti se na stanici odehrají „sexuální orgie“: během noční služby Zdenička Svatá tak dlouho provokuje výpravčího Hubičku, až jí „chlípník“ orazítkuje stehna a zadeček staničními razítky. Naneštěstí si otisků na dceřině těle náhodou všimne její matka a udělá z toho aféru, kterou dožene až k soudu. – Přednosta je ze dvou incidentů svých podřízených (tedy Milošova pokusu o sebevraždu a z Hubičkova razítkování) nešťastný: vidina povýšení se mu ztrácí před očima. – Miloš se vrací do služby a shání se po nějaké zkušené ženě. Marně se obrátí dokonce na faráře, na paní přednostovou, která ho dobrácky odmítne, a dokonce i na Zednicka. – Amatérský malíř a strojvůdce Kníže informuje Hubičku o partyzánské akci: kvůli sabotáži teď budou všechny vlaky jezdit přes jejich stanici. Krátce nato dojde i na jejich trati k poškození kolejí. Miloše, který je ve službě sám, naloží do lokomotivy esesáci. Jejich velitel si všimne železničářových jizev na zápěstí a nečekaně ho propustí: sám má podobné. – Výpravčí Hubička, který je v odboji, dostane pokyn z ústředí: má vyhodit do povětří ostře sledovaný vlak s municí. – Zásilku s výbušninami přinese na stanici atraktivní artistka Viktoria Freie. Hubička ji požádá o laskavost; mladá žena pak zasvětí Miloše do tajů milování. K další úhoně při tom znovu přijde přednostenské kanape. – Na stanici dorazí rada Zednicek s disciplinární komisí. Přednosta ho uvítá ve staré uniformě, v níž chodí do holubníku. Teď už definitivně ví, že jeho „inspektorská zahrádka je v prdeli“. Zatímco Zednicek řeší s Hubičkou a Zdeničkou Svatou razítkový incident, ujme se s podporou staničního pomocníka odbojového úkolu Miloš, který je spokojený se svým nočním výkonem i s tím, že se s ním Máša chce zase sejít. Vyleze na lávku u návěstidla a při průjezdu muničního vlaku do něj shodí výbušniny. Kvůli jeho neopatrnosti si ho však všimne hlídka na jednom vagonu a zastřelí ho. Miloš se zřítí do vozu přikrytého plachtou. Vlak zmizí za horizontem. Následuje obrovský výbuch, jehož tlaková vlna málem porazí Mášu, vypravčího Hubičku a další lidi na peronu... -tbk-

Poznámka

Mimopražská premiéra se uskutečnila v Loděnici 26. srpna 1966.

Digitalizace filmu proběhla roku 2014 za spolupráce Národního filmového archivu, Nadace české bijáky, Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, Státního fondu kinematografie České republiky. Digitalizace obrazu a finální verze byla provedena ve studiích Universal Productions Partners za supervize Ivo Maráka; digitalizaci zvuku provedlo studio Soundsquare za supervize Pavla Rejholce.

Hrají

Václav Neckář

železničářský elév Miloš Hrma, záškolák

Jitka Bendová

konduktérka Máša

Vladimír Valenta

přednosta stanice

Libuše Havelková

přednostova žena

Josef Somr

výpravčí Ladislav Hubička

Alois Vachek

staniční pomocník Novák

Jitka Zelenohorská

telegrafistka Zdenička Svatá

Vlastimil Brodský

rada Zednicek

Ferdinand Krůta

fotograf Noneman, Mášin strýc

Naďa Urbánková

Viktoria Freie

Jiří Menzel

psychiatr MUDr. Brabec

Jiří Kodet

příslušník SS

František Husák

příslušník SS

Jiří Hálek

zapisovatel u soudu

Pavla Maršálková

Milošova matka

Milada Ježková

Zdeniččina matka

Dagmar Zikánová

pokojská v hodinovém hotelu

Antonín Pražák

kontrolor

Václav Kotva

kontrolor

Ivan Sova

prokurátor

Vladimír Hrabánek

železničář

František Marek

četnický strážmistr

Jana Hana Duffková

ošetřovatelka

Milan Frkal

voják

plk. František Golyšev

velitel transportu

Zuzana Minichová

sestřenka

Vlasta Kahovcová

zákaznice fotoateliéru

Mahulena Kulendíková

zákaznice fotoateliéru

František Novák (2)

četník

Vratislav Blažek

strojvůdce Kníže

Zdeňka Tichá

hotelová dívka

Nora Tvrzská

Němka

Bohumil Cajthaml

Milošův otec

Karel Paták

příslušník wehrmachtu

Jiří Cajthaml

řidič drezíny

Bohumil Hrabal

muž na fotografii

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Bohumil Kouba

Předloha

Bohumil Hrabal (Ostře sledované vlaky – novela)

Technický scénář

Jiří Menzel

Druhá kamera

Jaromír Hník

Asistent kamery

Vojtěch Kuthan

Assistent architekta

Bohumil Nový

Výprava

Jiří Cvrček, Jiří Drégr (rekvizitář), Vladimír Ježek (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Olga Dimitrovová

Asistent střihu

Štěpánka Stříbrná

Vedoucí výroby

Zdeněk Oves

Zástupce vedoucího výroby

Otakar Jiříček, Jaroslav Vágner

Asistent vedoucího výroby

Ctibor Jeřábek, Emanuela Peterová (sekretářka produkce)

Odborný poradce

J. Šimák, plk. František Golyšev

Spolupráce

Emanuela Peterová (klapka), Jiří Stach (fotograf), Bohumil Cajthaml, zaměstnanci ČSD železniční stanice Loděnice

Hudba

Použitá hudba

Ferenc Liszt (Preludia /Les Préludes/)

Nahrál

FISYO (Dirigent Štěpán Koníček), Ústřední hudba Československé lidové armády (Dirigent Eduard Kudelásek)

Písně

Hm hm, ach ty jsi úžasná

Hudba k písni Leopold Korbař
Text písně Jaroslav Moravec
Zpívá R. A. Dvorský

Tvé foto

Hudba k písni Jára Beneš
Text písně Vladimír Rohan
Zpívá Karel Lamač

Modravé dálky

Hudba k písni Jiří Srnka
Text písně K. M. Walló
Zpívá Míla Spazierová-Hezká

Produkční údaje

Originální název

Ostře sledované vlaky

Český název

Ostře sledované vlaky

Anglický název

Closely Watched Trains

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

tragikomedie, válečný

Země původu

Československo

Copyright

1966

Rok výroby

1966

Produkční data

schválení literárního scénáře 3. 12. 1965
schválení technického scénáře 25. 1. 1966
začátek natáčení 7. 2. 1966
konec natáčení 14. 6. 1966
promítání povoleno 22. 8. 1966

Premiéra

předpremiéra 26. 8. 1966 (Loděnice)
premiéra 14. 10. 1966 /nepřístupný mládeži/ (kina 64 U Hradeb /½ týdne/, Jalta /11 týdnů od 21. 10./, Dukla /1 týden od 2. 12./, Květen /1 týden od 9. 12./, Revoluce /1 týden 16. 12./ a Flora /1 týden od 30. 12./, Praha )
premiéra 18. 11. 1966 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 12. 4. 1968 /nepřístupný mládeži/
obnovená premiéra 16. 11. 1979 /nepřístupný mládeži/
obnovená premiéra 31. 7. 2014 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Český film podle novely Bohumila Hrabala. (1966 a 1968) Český film s Václavem Neckářem v hlavní roli. (1979) / Nejlepší filmová adaptace Bohumila Hrabala. (2014)

Nositelé copyrightu

Státní fond kinematografie

Ateliéry

Barrandov

Distribuce

Ústřední půjčovna filmů (původní 1966, obnovená 1968 a 1979), Asociace českých filmových klubů (obnovená 2014 /Projekt 100 – 2014/; monopol do 31. 12. 2014)

Výrobní skupina

Tvůrčí skupina Šmída – Fikar, Ladislav Fikar (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Bohumil Šmída (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

88 min

Původní metráž

2 509 metrů

Distribuční nosič

16mm, 35mm , DCP 2-D

Poměr stran

1:1,37

Barva

černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

česká

Mluveno

česky, německy

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Akce: Anketa filmových kritiků o nejlepší česko-slovenský hraný film století

1998
Praha / Česká republika
7. místo
udělené 19. 1. 1998 po hlasování českých a slovenských filmových kritiků se ziskem 121 bodů spolu s filmem Démanty noci

Vítěz

Festival: Anketa kubánských filmových kritiků 1968

1969
Havana / Kuba
Třetí nejlepší film promítaný v roce 1968 na Kubě

Nominace

Akce: 22. ročník Filmových cen Britské filmové a televizní akademie BAFTA 1968

1969
Londýn / Velká Británie
Filmová cena Britské filmové a televizní akademie za nejlepší zvuk
Jiří Pavlík
nominace mezi pěti filmy

Nominace

Akce: 22. ročník Filmových cen Britské filmové a televizní akademie BAFTA 1968

1969
Londýn / Velká Británie
Filmová cena Britské filmové a televizní akademie za nejlepší film
Jiří Menzel
nominace mezi čtyřmi filmy

Nominace

Akce: 25. ročník Výročních cen Sdružení zahraničního tisku v Hollywoodu Zlaté glóby 1967

1968
Los Angeles / Spojené státy americké
Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční cizojazyčný film
nominace mezi pěti filmy

Vítěz

Akce: Cena Svazu finských filmových kritiků

1968
Helsinky / Finsko
Cena Svazu finských filmových kritiků
udělená 13. 3. 1968 ex aequo společně s filmem Intimní osvětlení

Vítěz

Akce: Cena polského Klubu filmové kritiky

1968
Varšava / Polsko
Syrenka Warzawska za nejlepší zahraniční film roku 1967

Vítěz

Akce: Anketa Národního sdružení filmových kritiků

1968
... / Spojené státy americké
Třetí nejlepší film roku 1967

Vítěz

Festival: 5. mezinárodní festival Addis Abeba

1968
Addis Abeba / Etiopie
I. cena

Vítěz

Akce: Anketa periodika The New York Times

1968
New York City / Spojené státy americké
Umístění mezi deseti nejlepšími filmy roku 1967

Vítěz

Akce: Státní ceny za rok 1967

1968
Praha / Československo
Státní cena
Bohumil Hrabal
s čestným titulem laureát státní ceny Klementa Gottwalda

Vítěz

Akce: 40. ročník Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1967

1968
Hollywood, Los Angeles / Spojené státy americké
Oscar za nejlepší zahraniční film
Jiří Menzel
udělen 10. 4. 1968

Vítěz

Akce: Státní ceny za rok 1967

1968
Praha / Československo
Státní cena
Jiří Menzel
s čestným titulem laureát státní ceny Klementa Gottwalda

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit 1966

1967
Praha / Československo
Trilobit za film
Bohumil Hrabal

Vítěz

Akce: 4. soutěž o hudební dílo vytvořené pro film v roce 1966

1967
Praha / Československo
Čestné uznání za hudbu k filmu
Jiří Šust

Vítěz

Akce: Múzy pražských diváků

1967
Praha / Československo
Múza Kalliopé
Jiří Menzel

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit 1966

1967
Praha / Československo
Trilobit za film
Jiří Menzel

Vítěz

Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966

1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Jiří Menzel
mezi 9 filmy

Vítěz

Akce: Múzy pražských diváků

1967
Praha / Československo
Múza Euterpé za hudbu k filmu
Jiří Šust
k filmům Perličky na dně, Ostře sledované vlaky a ke krátkým filmům

Vítěz

Akce: Československá nominace na Cenu americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1967

1967
Praha / Československo
Oscar za nejlepší cizojazyčný film
kandidatura filmu v 40. ročníku Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1967

Vítěz

Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966

1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Bohumil Hrabal
mezi 9 filmy

Vítěz

Festival: 15. mezinárodní filmový týden Mannheim

1966
Mannheim / Spolková republika Německo
Velká cena města Mannheimu
udělena v kategorii celovečerních debutů

Vítěz

Festival: 17. filmový festival pracujících – podzim ´66

1966
86 měst / Československo
Zlaté paraplíčko – Cena festivalových diváků
udělena 18. 11. 1966 v pražském kinu Praha

Vítěz

Festival: 15. mezinárodní filmový týden Mannheim

1966
Mannheim / Spolková republika Německo
Cena poroty Lidových vysokých škol
spolu s dalšími dvěma filmy s přihlédnutím k výchovnému významu označen za nejlepší porotou Lidových vysokých škol

Vítěz

Festival: 17. filmový festival pracujících – podzim ´66

1966
86 měst / Československo
Výroční cena Karel 66 časopisu Kino
Jiří Menzel
předána na festivalu a udělena 18. 11. 1966 v pražském kinu Praha