Snímky věnované průkopníkům kinematografie mají pro filmové diváky nostalgické kouzlo – a výjimkou není ani snímek režiséra Jiřího Menzela. Film, který byl natočen k 80. výročí vzniku české kinematografie, vychází z osudů skutečných historických postav, skrytých ovšem za průhlednými novými jmény. Majitel prvního stálého pražského kina Viktor Ponrepo se v Báječných mužích s klikou jmenuje Vilém Pasparte, filmařský průkopník Jan Kříženecký se změnil v Jakuba Kolenatého a kabaretiér a první domácí filmový herec Josef Šváb-Malostranský v Járu Šlapeta. Reálné předobrazy v rozmarné komedii o počátcích filmu v českých zemích mají i další postavy, stejně jako snímky, které fiktivní hrdinové Báječných mužů natáčejí. Režisér Jiří Menzel sice ve svém osmém filmu využívá znalostí archivních materiálů a historických skutečností, avšak se spoluscenáristou Oldřichem Vlčkem se nenechal příliš těsně svazovat realitou. Autoři tak nabízejí nejen zasvěcený a živý vhled do historie, ale i zábavnou podívanou pojatou jako nostalgické retro. Na chytlavé atmosféře mají významný podíl i kameraman Jaromír Šofr a hudební skladatel Jiří Šust. Menzel využívá hravou, poetizující vypravěčskou polohu, která mu poskytovala bezpečné a divácky atraktivní zázemí během celé složité normalizační éry. V radostném holdu nelehkému filmařskému řemeslu autor hlavní roli svěřil Rudolfu Hrušínskému, který se stal jeho citlivým spolupracovníkem už v nostalgické tragikomedii Rozmarné léto (1967). Zatímco roli rtuťovitého komika Šlapeta ztvárnil Vladimír Menšík, part prvního českého režiséra si Menzel symbolicky rezervoval pro sebe. Spoluautor scénáře Oldřich Vlček se v nestárnoucím filmu objevuje v menší roli Berouska.
Na zpáteční cestě do Prahy se kouzelník Pasparte, majitel maringotky, promítacího přístroje a otec dcery Pepičky, setká s umírajícím kolegou, který mu svěří do péče krásnou dceru Aloisii. V Praze se všichni ubytují v domě U modré ryby, kde hodlají pořádat svá představení. Podnik patří vdově Evženii, s níž Pasparte sdílí byt i lože. Evženie žárlí na Aloisii, a proto ji Pasparte pošle za hospodyni svobodnému Jakubovi Kolenatému, který se živí fotografováním a chce natáčet oživlé obrazy Prahy. Pasparte chce založit v Praze první stálý český biograf, kde by se promítaly i původní české filmy. Proto si podá žádost o koncesi a spojí se s Jakubem, který mu umožní natočit dokumentární záznam slavné herečky Emilie Kolářové-Mladé. Emilie nemá kinematograf ráda a když zjistí, že její herecký výstup byl tajně snímán, v hněvu natočený materiál zničí. Naděje mužů s klikou jsou ztraceny a Pasparte se chystá k velké radosti své dcerky opustit Prahu. Těsně před odjezdem však dostane koncesi, a to rozhodne. Ožení se s Evženií, aby měl peníze na biograf, a stane se váženým majitelem prvního stálého biografu. Aloisie se vrátí k Jakubovi, oba se milují. Když se Emilie dozví o úspěchu filmových rolí slavné Sarah Bernhardtové, rozhodne se dát své umění do služeb kinematografu.
Aby bylo dosáhnuto specifické barevnosti filmu, byl originální negativ obrazu chemicky upraven podle pokynů kameramana. Distribuční kopie byly kopírovány z intermediát negativu.
kouzelník Vilém Pasparte
kabaretiér Jára Šlapeta
fotograf Jakub Kolenatý
divadelní umělkyně Emilie Kolářová
vdova Evženie Slavíková, Paspartova družka
Aloisie, Paspartova schovanka
Pepička, Paspartova dcera
Benjamín Furore, otec Aloisie
Berousek, obchodník s filmy
úředník
sluha Hynek
dáma na oživlé fotografii
babička
mladík Frič
mechanik René Tuháček
Gábina
promítač Holoubek
opilec
opilec
chlapec Josef
společník dámy na oživlé fotografii
černý myslivec
farář
divačka
divák
mimové
vedoucí mimů
mim
mimka
mim
mim
mim
mimka
mimka
mimka
mimka/tanečnice
skupina historického šermu
majitel biografu
majitel biografu
majitel biografu
penzista
ženich
akrobatka
výrostek
rozhodčí
zápasník
zápasník
poselstvo
poselstvo
poselstvo
šermíř/novomanžel
šermíř/mládenec v Tyrolích
šermíř
šermíř
šermíř
šermíř
šermíř
šermíř
šermíř
hudebník
hudebník
hudebník
hudebnice
hudebník
tanečnice
tanečnice
boxerka
boxerka
boxerka
boxerka
dívka
hlas dražitele filmů
Dobroslav Zborník, Magda Vodičková
Jiří Forst, Jaroslav Lehman, Ladislav Rada
Jaroslav Bouček, Zdeněk Štábla, Jiří Janda (3), Ing. František Šebesta
Jitka Radová (klapka), Jiří Kučera (fotograf), Národní technické muzeum v Praze
FISYO (Dirigent František Belfín)
Hudba k písni Jiří Šust
Text písně Jiří Šust
Zpívá Vladimír Menšík
Hudba k písni Jiří Šust
Text písně Jiří Šust
Zpívá Vladimír Menšík
Báječní muži s klikou
Báječní muži s klikou
Those Wonderful Men with Crank
Those Wonderful Movie Cranks
film
hranýdistribuční
historický, komedie
Československo
1978
1978
schválení literárního scénáře 20. 12. 1977
začátek natáčení 10. 2. 1978
schválení technického scénáře 21. 3. 1978
konec natáčení 4. 10. 1978
promítání povoleno 18. 10. 1978
vyřazení z distribuce 1. 7. 1993
premiéra 3. 8. 1979 /přístupný mládeži/
Aneb o tom, jak je ke kinematografování klika potřebná.
Dramaturgická skupina Miloše Brože, Miloš Brož (vedoucí dramaturgické skupiny)
dlouhometrážní
84 min
2 409 metrů
16mm, 35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká
česky, německy
bez titulků
české
Festival: 1. mezinárodní festival komediálních filmů Vevey
1981
Vevey / Švýcarsko
Cena za ženský herecký výkon
Jaromíra Mílová
Festival: 1. mezinárodní filmový festival Houston
1979
Houston / Spojené státy americké
1. cena
Akce: Československá nominace na Cenu americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1979
1979
Praha / Československo
Oscar za nejlepší cizojazyčný film
kandidatura filmu v 52. ročníku Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1979