Šedesátá léta přinesla nový a složitější pohled na otázky hrdinství, zrady a morálních kompromisů souvisejících s přežitím za druhé světové války. Jedním z prvních filmů, které zviditelnily v rámci tématu kontroverzní motivy, se stalo drama Vojtěcha Jasného z roku 1960. Jde o vyprávění vězně z tábora smrti – boxera Tondy Majera. Do koncentračního tábora se mladík dostal kvůli rvačce s mužem, ze kterého se vyklubal gestapák. Svou hrdostí a přímostí si původně apolitický Tonda vyslouží respekt spoluvězňů i věznitelů, jejichž brutální praktiky ho přivedou do řad ilegální táborové komunistické organizace. V rámci „korektního“ příběhu nicméně tvůrci zmiňují kolaboraci některých vězňů či existenci lágrových bordelů pro „nepolitické“ vězně. V hlavní roli dnes už klasického snímku exceluje František Peterka, který kvůli vzhledu a hereckému naturelu dostával v české filmu jen zřídkakdy větší a zajímavější role.
Ve skupině nových vězňů, kteří přijeli do koncentračního tábora, je nápadný muž, urostlý mladý boxer Tonda Majer. Na dotaz nacistického důstojníka prohlásí, že je komunista a odsouzen byl pro ilegální činnost. Není to pravda, ve skutečnosti použil na ulici své boxerské schopnosti proti člověku, o němž netušil, že je příslušníkem gestapa. Jeho hrdý postoj mu zachrání život, protože dozorcům paradoxně imponuje. Spoluvězňům je Tonda nejprve podezřelý, nevědí zda nejde o provokatéra, ale postupně poznají jeho nezáludnou povahu. Šokující nelidskost a sadismus nacistů, kteří nesmyslně mučí a vraždí vězně, přivede mladého boxera do řad ilegální táborové organizace. Nosí tajně chleba ruským zajatcům, kteří umírají ve vedlejším táboře. Když je dopaden, raději se přizná ke krádeži chleba a je zařazen do trestného komanda. Vysilující práce ho přivede na hranici smrti, ale jeden ze spoluvězňů mu zachrání život. Při pašování kyseliny pro potřeby ilegální skupiny je znovu přistižen. Je zmučen do bezvědomí, ale spoluvězni ho ukryjí do vězeňské nemocnice. Jeho číslo dostane zemřelý vězeň a Tonda se pod cizím jménem dožije míru.
vězeň Tonda Majer
vězeň Josef
vězeň Ruda
ruský vězeň Vaska
Scharführer SS /rotný/
Hauptscharführer SS /vrchní šikovatel/
blokový Unek
vězeň Georg
polský vězeň Tadek
vězeň, židovský zpěvák
vězeň lékař
vrchní šikovatel
brýlatý vězeň
kápo Hranáč, dříve kasař
vězeň písař
jednoruký vězeň
tlouštík
španělský vězeň Olejo
vězeň
vězeň, divák na boxu
Cikánka
boxer, italský vězeň
vězeň Pelzer
vězeň s klarinetem
vězeň
poddůstojník SS
tlumočník
židovský vězeň
příslušník SS v lomu
velitel tábora
světlovlasý vězeň
francouzský vězeň Pierre
kápo
německý vězeň
blokový v karanténě
Jiří Štaud, Karel Dobřichovský
Josef Janoušek (fotograf)
Franz Schubert (Ave Maria)
Hudba k písni Franz Schubert
Zpívá Rudolf Asmus
Přežil jsem svou smrt
Přežil jsem svou smrt
I Survived My Own Death
film
hranýdistribuční
drama
Československo
1960
1959—1960
schválení literárního scénáře 11. 2. 1959
schválení technického scénáře 7. 7. 1959
začátek natáčení 2. 9. 1959
konec natáčení 9. 6. 1960
promítání povoleno 10. 8. 1960
vyřazení z distribuce 1. 6. 1971
předpremiéra 11. 11. 1960 (kino Sevastopol /1 týden/, Praha)
premiéra 18. 11. 1960 /přístupný mládeži/ (kina Lucerna /2 týdny/, Revoluce /1 týden/ a Svornost /1 týden od 25. 11./, Praha)
Drama jednoho ze statisíců.
Tvůrčí skupina Šebor – Bor, Vladimír Bor (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Jiří Šebor (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
93 min
2 660 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, německy, polsky, rusky
české
české
Festival: 3. mezinárodní filmový festival Mar del Plata
1961
Mar del Plata / Argentina
Národní cena
Festival: 3. mezinárodní filmový festival Mar del Plata
1961
Mar del Plata / Argentina
Čestný diplom Svazu argentinských herců
Vojtěch Jasný
Akce: Státní ceny za rok 1960
1961
Praha / Československo
Státní cena
Československý film
s čestným titulem laureát státní ceny Klementa Gottwalda udělena dramaturgii Československého filmu ve Valdštejnském paláci k 9. 5. 1961 v oboru umění za díla mladých filmových režisérů (Vojtěch Jasný – Přežil jsem svou smrt, Zbyněk Brynych – Smyk, Jiří Hanibal a Štěpán Skalský – Všude žijí lidé, Jindřich Polák – Páté oddělení) a převzata vedoucím dramaturgem tvůrčí skupiny Vladimírem Borem, vedoucím dramaturgem tvůrčí skupiny Ladislavem Fikarem, ústředním dramaturgem Filmového studia Barrandov F. B. Kuncem, vedoucím tvůrčí skupiny Bohumilem Šmídou a vedoucím tvůrčí skupiny Jiřím Šeborem
Akce: Umělecká soutěž k 15. výročí osvobození Československé republiky a zrodu lidově-demokratické ČSR
1960
Praha / Československo
Zvláštní odměna za scénář
Milan Jariš