V roce 1963 režíroval Miloš Forman dva krátké filmy s hudební tematikou, které byly uváděny v kinech pod názvem Konkurs. Snímek Kdyby ty muziky nebyly je spojený s žánrem dechovky, zatímco v Konkursu zaznívají rozličné hudební styly, především však (ve své době progresivní) bigbít a jazz. Dokumentární osu vypravěčské mozaiky tvoří konkurs na zpěvačky, pořádaný v populárním pražském divadle Semafor. Forman z desítek uchazeček rozličných kvalit vytváří svou první sociální mozaiku. Do té zapouští fiktivní příběhy dvou mladých žen – přehnaně ambiciózní pedikérky (Markéta Krotká) a schopné, ale ztrémované zpěvačky amatérského souboru. Tu si zahrála Formanova příští manželka Věra Křesadlová, která na rozdíl od filmové postavy konkurs vyhrála. Před kamerou se mihne řada semaforských celebrit (mj. Jiří Suchý, Jiří Šlitr, Hana Hegerová) i příští Formanův Černý Petr – neherec Ladislav Jakim.
Povídkový film.
Druhá povídka Konkurs byla natočena jako první v autentických prostorách divadla Semafor reportážní kamerou na 16mm film. Následně byla ve Filmových laboratořích Gottwaldov překopírována na 35mm formát.
Konkurs
Talent Competition
povídkový film
hraný
hudební, povídkový
Československo
1963
1963
28. 2. 1964
Šebor – Bor, Vladimír Bor, Jiří Šebor
česká