Černý Petr

Země původu

Československo

Copyright

1963

Rok výroby

1963

Premiéra

17. 4. 1964

Minutáž

89 min

Kategorie

film

Žánr

komedie

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Černý Petr

Český název

Černý Petr

Anglický název

Black Peter

Anotace

Po prvotině Konkurs připravil režisér Miloš Forman s tehdejšími spolupracovníky Jaroslavem Papouškem a Ivanem Passerem mezigenerační komedii Černý Petr. Již v době svého uvedení zaujala autentickou atmosférou všedních dní obyčejných lidí na maloměstě, bezprostředností, nestylizovanými dialogy, zdánlivou improvizací a přirozenou hrou neherců (zejména Ladislava Jakima a Jana Vostrčila). Přitom byla natočena podle daného scénáře. – Mladičký učeň Petr má v samoobsluze hlídat případné zloděje, což znesnadňuje jeho nesmělost. Zároveň se musí potýkat s nepochopením přísného staromilského otce a s jeho výchovnými proslovy, s láskou ke studentce Pavle a s výpady přihlouplého zednického učně Čendy. Film i dnes zaujme jako humorná a ironická psychologická a sociologická studie o nepochopení a rozporech rodičů a dětí, respektive dospělých a dospívající mládeže, jež je stále platná. – Snímek (natočený od července do poloviny září 1963) byl po svém uvedení roku 1964 vřele přijat diváky i kritikou a mimo domácího uznání získal též ceny na světových festivalech. Podruhé byl do distribuce nasazen v říjnu 1987. V roce 2017 jej Národní filmový archiv v pražském studiu Cinepost Barrandov za finanční podpory Středočeského kraje a města Kolín digitálně restauroval a v září téhož roku vrátil do kinodistribuce. Nové premiéry se uskutečnily 13. září 2017 v pražském kině Lucerna a následující den v Kině 99 v Kolíně. Současně byl 4. září 2017 představen na 74. MFF Benátky 2017 v sekci Venice Classics. – Obraz byl digitalizován z originálního negativu a zvuk z duplikačního pozitivu (z něhož byly doplněny i chybějící části z obrazového negativu). Pro představení digitalizovaného díla je možné získat i anglické podtitulky a uspořádat krátkou přednášku/prezentaci digitálního restaurování filmu s ukázkami. –jl–

Tragikomedií o šestnáctiletém mládenci, který je v prvním zaměstnání konfrontovaný s pokrytectvím dospělého světa, debutoval Miloš Forman jako tvůrce celovečerních hraných filmů. Tehdy jednatřicetiletý režisér natočil v roce 1963 volně plynoucí civilní příběh, který je současně pronikavou sociální studií. Hlavní hrdina Petr nastoupí do maloměstské samoobsluhy jako prodavač, jeho úkolem je však hlídat zákazníky, kteří by se snad pokoušeli odejít s nezaplaceným zbožím. Vedoucí samoobsluhy vystupuje vůči Petrovi jako autorita bez porozumění, stejně jako Petrův dobrácký otec. Ani mezi svými vrstevníky se Petr necítí zrovna sebevědomě. V Černém Petrovi poprvé zazářil tehdy jednadvacetiletý Vladimír Pucholt – jeden z idolů nastupující nové vlny. Autenticita nestárnoucího snímku natočeného v Kolíně však stojí i na výkonech Formanových nehereckých objevů (Ladislav Jakim, kapelník Jan Vostrčil) a na obrazové stylizaci, která vyjadřuje absurdní i groteskní rysy československé všednodennosti raných šedesátých let. -ap-

Obsah

Do samoobsluhy potravin v Kolíně pouští ráno před otevřením vedoucí prodavačky. Oznámí jim, že přijde nový učeň, před nímž se mají vyjadřovat slušně. Pak dá šestnáctiletému nesmělému a tichému Petrovi po krátkém školení úkol. Má nenápadně hlídat zákazníky, kteří by mohli krást. Petr na to svědomitě dohlíží; jeho pozornost upoutá podezřele se chovající zákazník. Má dojem, že seriózně vypadající pán, který najednou rychle opustil prodejnu, něco ukradl. Své podezření oznámí pokladní, ta jej pošle za pánem na ulici. Mladík neví, jak má muže oslovit, proto jej až příliš nápadně sleduje po celém městě až k jeho domu. – Doma se Petra vyptává rozčílený otec, co celý den dělal. Vyčte mu špatný postup s domnělým zlodějem a dá mu dlouhé „kázání“, ve kterém mu kromě jiného zdůrazní, že se už musí chovat jako dospělý. Matka se syna snaží hájit poukazem na jeho mládí. – V sobotu otec diriguje dechovou kapelu. Petr se v hotelové restauraci sejde s kamarádem zvaným Sako. Povídají si o studentce Pavle, kterou má Petr rád. Ta však právě chodí se spolužákem Frantou. Oba mladíci skončí na plovárně, kde se s Pavlou setkají. Všichni tři na lodičce pozorují, jak se zedničtí učni Čenda a Zdeněk na jiné loďce snaží upoutat pozornost Pavliných spolužaček. Když pak Petr a Pavla leží na dece, přijdou k nim Čenda se Zdeňkem. Snaží se vyvolat konflikt, ale nakonec musí oba s ostudou odejít, protože Zdeňkovi praskne guma u trenýrek. – Petr jde s Pavlou večer na taneční zábavu na zimním stadionu. Je tu i Zdeněk s Čendou, který se přiopilý marně snaží navázat známost s osamocenou růžolící dívkou. Požádá proto Petra o půjčení dvacetikoruny a nechtě mu rozlije limonády. Pavla se potká s Frantou, se kterým se už rozešla. Jde s Petrem tancovat, ten však twist moc neumí. Čenda vidí růžolící dívku s jiným chlapcem. Zklamán zajde ke stolu, kde sedí jeho zednický mistr, a usne tam. – V noci po návratu se matka vyptává Petra, jak bylo na zábavě. Otec chce, aby si přečetl příručku Co má každý mladý chlapec vědět o svém těle, ale syn ho odbude, že už ji četl. – Před školou Pavla chce, aby kamarádka zavolala na Frantu. Petr na dvoukoláku veze obrazy, které samoobsluha dostala z ředitelství. Jednu z výloh na náměstí upravuje Sako, Petr mu vypráví o sobotní zábavě a přizná se, že má s Pavlou rande. – Ve skladu samoobsluhy probíhá inventura. Petr vybalí obrazy, vedoucího samoobsluhy a inventurníka zaujme reprodukce obnažené Spící Venuše od Giorgioneho. Inventurník zalituje, že ženy nechodí nakupovat nahé. Vedoucí si ihned představí, jaký by díky tomu byl nábor učedníků, protože většinou dostanou jenom kriply. Petr se na něj nechápavě podívá. Obraz spadne a rozbije se. – Petra s dvoukolákem zahlédl i otec. Doma ho opět počastuje poučovacím proslovem. Matka je pohoršena, že syn musí vozit takové sprosťárny. Sako hraje venku na kytaru s kamarády a zpívá. Petr čeká u řeky na Pavlu. Prohlíží si reprodukci Venuše a ukáže ji dívce. Chce, aby se sešli i zítra a mluví o tom, jak ho rodiče omezují, napomínají a hlídají. – Otec jde Petra do obchodu zkontrolovat. Zase se zlobí, že syn jen v obchodě stojí, kouká a nic nedělá. Uspokojí ho zjištění, že vlastně hlídá. Petr mezi zákazníky opět zahlédne pána, kterého sledoval na ulici. Upozorní na něj vedoucího, ale ten muže dobře zná. – Petr vidí zákaznici, která si nacpe několik sáčků s bonbóny do tašky. Neodhodlá se však proti ženě zakročit. – Mladík se s příhodou svěří doma. Čeká jej další dlouhý otcův monolog se spoustou frází. Otci vadí, že se synovi v práci nelíbí a že neví, co bych chtěl v životě dělat. Najednou zaklepe Čenda se Zdeňkem. Rodiče zednického učně, který přišel vrátit dvacetikorunu, zatáhnou dovnitř. Ten je vyveden z míry. Matka mu nabídne buchty a otec vyzvídá, co dělá. Přinutí mladíka, aby ukázal synovi své upracované dlaně. Dá mu Čendu za vzor: z toho chuligán nebude. Před dveřmi postávající Zdeněk chce, aby kamarád už šel. Ten ho odbude, aby počkal, že je to právě „zajímavý“. Počastuje ho ještě oslovením „vole“. Otec je „vulgaritou“ konsternovaný, rozčílí se, ale jeho jistě silná slova již neslyšíme... –jl–

Poznámka

Film byl v roce 2017 digitálně restaurován.

Hrají

Ladislav Jakim

učeň Petr Vaněk

Pavla Martínková

studentka Pavla Vrbová

Jan Vostrčil

Petrův otec

Vladimír Pucholt

zednický učeň Čenda Semerád

Pavel Sedláček

učeň a zpěvák zvaný Sako, Petrův kamarád

Zdeněk Kulhánek

zednický učeň Zdeněk, Čendův kamarád

František Kosina

vedoucí samoobsluhy

Josef Koza

zednický mistr

Božena Matušková

Petrova matka

Antonín Pokorný (2)

podezřelý zákazník

Jaroslav Kladrubský

inventurník

Františka Skálová

nepoctivá zákaznice

Jaroslava Rážová

růžolící dívka v modrém

Majka Gillarová

kamarádka Pavly

Zuzana Opršalová

kamarádka Pavly

Jaroslav Bendl

Mluví Josef Abrhám
Franta Mára, Pavlin bývalý chlapec

František Pražák

Sakův kamarád

Dana Urbánková

děvče na loďce

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Ivan Passer

Původní filmový námět

Jaroslav Papoušek, Miloš Forman

Technický scénář

Miloš Forman

Druhá kamera

Karel Hejsek

Asistent kamery

Vratislav Damborský

Architekt

Karel Černý

Assistent architekta

Miloš Červinka

Výprava

Přemysl Černý, Vladimír Mácha

Asistent střihu

Anna Mejtská

Zvuk

Adolf Böhm, Bohumír Brunclík (zvukové efekty)

Asistent zvuku

Václav Kliegel

Vedoucí výroby

Rudolf Hájek

Zástupce vedoucího výroby

Jiří Ulrich, Jaroslav Vlk, Antonín Kubový

Spolupráce

Pavla Marková (klapka), Jaromír Komárek (fotograf)

Hudba

Použitá hudba

Julius Fučík (Vjezd gladiátorů)

Nahrál

Orchestr Ferdinanda Havlíka (Dirigent Ferdinand Havlík), Nonet Závodního klubu Tatra Kolín (Dirigent Petr Brožek), Orchestr Karla Vlacha (Dirigent Karel Vlach), Bigbeatová skupina divadla Semafor

Písně

Život je pes

Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Pavel Sedláček

Normálně

Hudba k písni Miloslav Ducháč
Text písně Vladimír Dvořák
Zpívá Markéta Petránková

Tři panenky

Hudba k písni Vlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Markéta Petránková

Oliver Twist

Hudba k písni Karel Mareš
Text písně Rostislav Černý
Zpívá Markéta Petránková

Nej nej nej

Hudba k písni Zdeněk Marat
Text písně Miroslav ZikánJindřich Zpěvák
Zpívá Markéta PetránkováB. Dědek

Marnivá sestřenice

Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Ladislav JakimPavla Martínková

Pod jednou střechou

Hudba k písni Karel Valdauf
Text písně Ladislav Jacura
Zpívá Eva Ulihrachová

Produkční údaje

Originální název

Černý Petr

Český název

Černý Petr

Anglický název

Black Peter

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

komedie

Země původu

Československo

Copyright

1963

Rok výroby

1963

Produkční data

schválení literárního scénáře 9. 1. 1963
schválení technického scénáře 20. 5. 1963
začátek natáčení 3. 7. 1963
konec natáčení 13. 9. 1963
promítání povoleno 6. 12. 1963

Premiéra

předpremiéra 3. 4. 1964 (kino Sevastopol /1 týden/, Praha)
premiéra 10. 4. 1964 /přístupný mládeži/ (kina Jalta /3 týdny/, Praha /1 týden/ a Radost /1 týden od 17. 4./, Praha)
premiéra 17. 4. 1964 /přístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 3. 9. 1982 /přístupný mládeži/
obnovená premiéra 1. 10. 1987 /přístupný mládeži/
obnovená premiéra 14. 9. 2017 /přístupné bez omezení/

Distribuční slogan

Český film. Filmová komedie nejenom o mladých lidech. (1964) / Filmová komedie nejenom o mladých lidech. (1982) / Filmová komedie nejenom o mladých lidech. (1987) / Digitálně restaurovaný film #zpetvkinech. (2017)

Nositelé copyrightu

Národní filmový archiv

Distribuce

Ústřední půjčovna filmů (původní 1964, obnovené 1982 a 1987), Národní filmový archiv (obnovená 2017)

Výrobní skupina

Tvůrčí skupina Šebor – Bor, Vladimír Bor (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Jiří Šebor (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

89 min

Původní metráž

2 048 metrů

Distribuční nosič

16mm, 35mm , DCP 2-D, BRD

Poměr stran

1:1,37

Barva

černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Akce: Anketa filmových kritiků o nejlepší česko-slovenský hraný film století

1998
Praha / Česká republika
15. místo
udělené 19. 1. 1998 po hlasování českých a slovenských filmových kritiků se ziskem 48 bodů

Vítěz

Akce: Cena Československé federace filmových klubů

1969
Praha / Československo
Granátové jablíčko
Miloš Forman
za filmy Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky a Hoří, má panenko

Vítěz

Akce: Anketa Svazu filmového a televizního tisku ve Velké Británii

1966
Londýn / Velká Británie
Nejlepší zahraniční film roku 1965
ex aequo Shakespearovští herci (1965, režie James Ivory)

Vítěz

Festival: 3. mezinárodní filmový festival Lisabon

1966
Lisabon / Portugalsko
Zvláštní uznání

Vítěz

Akce: Anketa československých filmových distributorů za rok 1964

1965
Praha / Československo
Pátý v deseti nejlepších filmech 1964

Vítěz

Přehlídka: 11. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen

1965
Oberhausen / Spolková republika Německo
Cena mladé filmové kritiky za rok 1965
udělena jako jedna ze tří cen mladé filmové kritiky za nejlepší první film mladého režiséra

Vítěz

Akce: Umělecká soutěž k 20. výročí osvobození Československa

1965
Praha / Československo
Hlavní cena za celovečerní film
Miloš Forman

Vítěz

Festival: 17. mezinárodní filmový festival Locarno

1964
Locarno / Švýcarsko
První cena mladé kritiky

Vítěz

Festival: 17. mezinárodní filmový festival Locarno

1964
Locarno / Švýcarsko
První cena Zlatá plachta

Vítěz

Akce: Cena československé filmové kritiky za rok 1963

1964
Praha / Československo
Cena československé filmové kritiky
udělena 25. 2. 1964 v pražském kině Blaník u příležitosti slavnostní premiéry filmu Obžalovaný

Vítěz

Festival: 25. mezinárodní filmový festival Benátky

1964
Benátky / Itálie
Cena časopisu Cinema 60

Vítěz

Akce: Čestná uznání Československého filmu a Svazu československých divadelních a filmových umělců z produkce roku 1963

1964
Praha / Československo
Čestné uznání
uděleno 25. 2. 1964 v pražském kině Blaník u příležitosti slavnostní premiéry filmu Obžalovaný za podnětnost, s kterou přináší do hrané kinematografie pocity autentičnosti, za to, jak upřímně a bezprostředně zobrazuje svět našich mladých lidí

Vítěz

Festival: 25. mezinárodní filmový festival Benátky

1964
Benátky / Itálie
Cena Federace italských filmových kritiků

Revue

Černý Petr: mezi filmovým modernismem a smíchovou kulturou

Málokdo by rozporoval, že Formanův debutový snímek <em>Černý Petr</em> (1963), dílo posvěcené jak odbornou kritikou, tak...

Digitální restaurování filmu Černý Petr

Záměrem digitálního restaurování filmu <em>Černý Petr</em> bylo zpřístupnit film v podobě co nejvěrnější stavu, v jakém ...

Černý Petr a francouzská kritika

První celovečerní film Miloše Formana vyvolal po svém uvedení ve Francii nebývalý ohlas. O <em>Černém Petrovi</em> psaly...

Černý Petr v zahraničí

V roce 1964 byly v československých kinech uvedeny hned tři filmy Miloše Formana – <em>Konkurs</em>, <em>Kdyby ty muziky...

NFA objevil při restaurování Černého Petra neznámou scénu

Zrestaurovaný 54 let starý celovečerní debut Miloše Formana Černý Petr bude uveden 4. září na mezinárodním filmovém fest...

Černý Petr se vrátí zpět na plátna kin v Benátkách

Po úspěchu digitálně restaurovaného snímku Ikarie XB 1 na festivalech v Cannes a Berlíně představí Národní filmový archi...