Svatba jako řemen

Země původu

Československo

Copyright

1967

Rok výroby

1966—1967

Premiéra

30. 6. 1967

Minutáž

93 min

Kategorie

film

Žánr

komedie

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Svatba jako řemen

Český název

Svatba jako řemen

Anglický název

The Unfortunate Bridegroom

Anotace

Poslední rolí Vladimíra Pucholta (První den mého syna, Starci na chmelu /oba 1964/, Lásky jedné plavovlásky /1965/ aj.) před jeho odchodem do zahraničí se stal part rozpačitého, leč přičinlivého příslušníka VB v tragikomedii zkušeného Jiřího Krejčíka. Režisér, který v roce 1967 realizoval stylovou komedii Pension pro svobodné pány, také podle námětu a scénáře Zdeňka Mahlera, natočil snímek, jenž dnes patří k divácky nejoblíbenějším dílům šedesátých let. Vyprávění se odehrává v malém městě během jediného dne. Jeho hybatelem je prodavačka Hanička, která vinou vlastní nerozvážnosti a dvou vodek skončí večer ve společnosti tří mladých mužů. Druhý den ráno oznámí na policii znásilnění. Policisté tři obviněné rychle zadrží. Jedním z nich je i mladík, který se má toho dopoledne ženit. Právě ten si ovšem z předchozího večera nic nepamatuje. Po důkladné rekonstrukci činu a zásahu nevěstiny matky to ovšem vypadá tak, že k žádnému znásilnění nedošlo – a že si roztoužená a vypočítavá Hanička tak trochu vše vymyslela… Komedie s morálním podtextem nabízí divákům živé lidské typy, které nejsou vysloveně sympatické, ale současně si k sobě diváka připoutají uvěřitelností i marnou snahou najít v panujících pořádcích skulinu, kterou by se dostali k naplnění vlastních tužeb. Počestná Hanička se tak snaží získat partnera skoro za každou cenu, nejistí policisté hledají pravdu s horlivostí, jež má podpořit jejich sebevědomí, a rodiče hodlají realizovat svatbu navzdory ženichově možné morální nespolehlivosti... Kvality hořkého snímku, který se nevybíravě a přitom elegantně vyjadřuje k otázkám lidské povahy, prudce zvyšuje herecké obsazení. Horlivost Pucholtova začínajícího policisty mírní zkušený, starší kolega v podání jednoho z ikonických „neherců“ československé nové vlny – Jana Vostrčila. Haničku se smyslem pro jemné nuance ženské hlouposti ztvárnila Iva Janžurová. Ženicha hraje Jiří Hrzán a v roli jednoho z obviněných násilníků exceluje Pavel Landovský.

Obsah

Prodavačka Hanička se večer na nádraží seznámí se třemi opilými mladíky. Odmítne jejich opakovaná pozvání na pokračování alkoholového veselí, i když jeden z mužů se jí líbí. Za chvíli se však i ona přiopije, když jí další nápadník, okresní tajemník, nalije při večeři do limonády dvě vodky. Potom Hanička přece jen odjede s třemi mladými muži. Druhý den ráno ohlásí na Veřejné bezpečnosti, že ji muži znásilnili. Vyšetřování se ujme mladý nezkušený příslušník, jehož horlivost musí mírnit starší nadřízený. V krátkém čase příslušníci VB všechny tři zadrží a identifikují. Jeden z nich je taxikář, druhý extravagantní pásek, třetí je počestný mladík, který se má za pár hodin ženit. Ten si navíc nic nepamatuje. Příslušníci podlehnou jeho prosbám a umožní mu odjet na svatbu, ovšem v jejich doprovodu. Přes veškeré pokusy utajit celou záležitost před svatebčany se všechno prozradí. Nevěstině matce se podaří přesvědčit Haničku, aby své obvinění odvolala. Z celého vylíčení inkriminované noci se stejně zdá, že k žádnému znásilnění nedošlo. Svatba se může konat a Hanička smutně opět čeká na nádraží na svůj vlak.

Film online

Hrají

Iva Janžurová

prodavačka Hanička

Vladimír Pucholt

rotný VB Stoklasa

Jan Vostrčil

podpraporčík VB, náčelník

Stella Zázvorková

matka nevěsty

Jiří Hrzán

ženich Venda

Alena Walterová

nevěsta Blaženka

Jan Schánilec

pásek Peckář

Jan Libíček

tajemník

Pavel Landovský

řidič Lojza

Ilja Prachař

major, Vendův strýc

Josef Hlinomaz

helikonista

Jiří Lír

vedoucí samoobsluhy

František Bohdal

manžel tety Růži

Václav Kotva

pokladník na nádraží

Ludmila Roubíková

zřízenkyně na nádraží

Lubomír Kostelka

fotoreportér

Ivana Karbanová

Máňa, dcera tety Růži

Karel Hovorka

tajemníkův kolega

Vladimír Hrabánek

muzikant Pepa

Pavla Pekárková

slečna

Ivana Herglotzová

slečna

Milada Ježková

matka s dítětem v náručí

Robert Marek

Mluví Milan Mach
ředitel pojišťovny

Eva Řepíková

svatebčanka

Antonín Samler

číšník v nádražní restauraci

Alois Vachek

muž na korbě auta

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Věra Ženíšková

Asistent režie

Zeno Dostál

Původní filmový námět

Zdeněk Mahler

Předloha

Václav Fürst (Svatebčanem ze služební povinnosti – skutečný případ z časopisu Kriminalistický sborník, 1961, č. 10)

Technický scénář

Jiří Krejčík

Druhá kamera

Ivan Wurm

Asistent kamery

Antonín Vojáček

Assistent architekta

D. Maxová

Výprava

František Jandus, Miloslav Dvořák, P. Mejsner

Asistent střihu

Helena Lehovcová

Vedoucí výroby

František Milič

Zástupce vedoucího výroby

Karel Hyka, Václav Havlík

Asistent vedoucího výroby

František Nedvěd

Odborný poradce

kpt. Josef Houra, Václav Měřička

Spolupráce

Miroslava Švestková (klapka), Jaroslav Trousil (fotograf)

Písně

Už mou milou do kostela vedou

Hudba k písni Fred RoseHy Heath
Text písně Jiří Štaidl
Zpívá Karel Hála

Dej mi pár okovů

Hudba k písni Fred RoseHy Heath
Text písně Jiří Štaidl
Zpívá Karel Hála

V Hodoníně za vojáčka mňa vzali

Hudba k písni lidová píseň
Text písně lidová píseň
Zpívá Jiří HrzánPavel Landovskýsbor

Oči má sněhem zaváté

Hudba k písni Jiří Štaidl
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Iva Janžurová

Ej, od Buchlova

Zpívá Pavel Landovský

Taková to byla velká láska

Hudba k písni Jaromír Vomáčka
Text písně Jiří Vitinger
Zpívá Yvetta Simonová

Živijó, živijó

Zpívá sbor

Za rok se vrátím

Hudba k písni Eduardo di Capua

Produkční údaje

Originální název

Svatba jako řemen

Český název

Svatba jako řemen

Anglický název

The Unfortunate Bridegroom

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

komedie

Země původu

Československo

Copyright

1967

Rok výroby

1966—1967

Produkční data

schválení literárního scénáře 11. 11. 1965
schválení technického scénáře 21. 4. 1966
začátek natáčení 22. 7. 1966
konec natáčení 30. 1. 1967
promítání povoleno 05/1967

Premiéra

premiéra 16. 6. 1967 /nepřístupný mládeži/ (kina Sevastopol /½ týdne/, Hvězda /3 týdny od 7. 7./ a Metro /3 týdny od 7. 7./, Praha)
premiéra 30. 6. 1967 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 1. 12. 1989 /nepřístupný mládeži/

Distribuční slogan

Česká filmová komedie. (1967) / Úspěšná česká filmová komedie z roku 1967. (1989)

Nositelé copyrightu

Státní fond kinematografie

Ateliéry

Hostivař

Distribuce

Ústřední půjčovna filmů (původní 1967 a obnovená 1989)

Výrobní skupina

Tvůrčí skupina Šebor – Bor, Vladimír Bor (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Jiří Šebor (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

93 min

Původní metráž

2 637 metrů

Distribuční nosič

16mm, 35mm

Poměr stran

1:1,37

Barva

černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit 1967

1968
Praha / Československo
Trilobit za herecký výkon
Iva Janžurová
udělen 29. 3. 1968 na konferenci Svazu československých filmových a televizních umělců FITES v pražském Slovanském domě za herecké výkony ve filmech Svatba jako řemen, Pension pro svobodné pány a Kočár do Vídně

Vítěz

Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967

1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Jiří Krejčík
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov

Vítěz

Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967

1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Zdeněk Mahler
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov