Režisér Tomáš Vorel v roce 1988 debutoval povídkovým filmem, těsně navázaným na tvorbu pětice autorských divadelních uskupení. Generační spiklenectví Pražské pětky potvrzuje skutečnost, že samotný Vorel působil jako autor, režisér a herec ve dvou z nich – Pantomimické skupině Mimóza a divadle Sklep. S frontmanem Recitační skupiny Vpřed, Lumírem Tučkem, pak Vorel realizoval svůj „čistokrevný“ celovečerní debut – kultovní generační rytmikál Kouř (1990). Už film Pražská 5 se ovšem stal přesvědčivou demonstrací potenciálu řady tvůrčích osobností, které nestmelil ani tak stejný věk, jako spíš uvolněnější atmosféra druhé poloviny osmdesátých let. Právě ta umělcům nadaným nejrozmanitějšími talenty umožnila prezentovat na veřejnosti jejich projekty. Svobodnější přístup barrandovské dramaturgie pak umožnil vznik filmu, který účtuje s nejrůznějšími tabu, omezeními a trapnostmi své doby. Pětici povídek spojuje Milan Šteindler, který coby učený lektor paroduje suchopárné „vědecké“ komentáře. V příběhu Směr Karlštejn, jehož scénář Vorel napsal s kolegou z Mimózy, Davidem Vávrou, se pražská rodinka vypraví na turistický výlet, aniž souzní s přírodou zastupovanou Vorlovou emblematickou postavou – skřítkem. V Oldově večírku, jímž se prezentovala Recitační skupina Vpřed a k němuž napsal scénář Lumír Tuček, se titulní naivní hrdina, údržbář, při marné honbě za těsněním k ventilu střetává jen s ignorancí, posměchem a cynismem. Ve stylově přesné, muzikálové povídce Na brigádě vytvořili členové divadla Sklep láskyplně zlomyslnou parodii na budovatelské agitky z padesátých let. Dokumentační význam filmu je stále nezpochybnitelný, z dnešního pohledu jsou ovšem významově slabší segmenty prezentující Výtvarné divadla Kolotoč (stylizované vystoupení na téma život člověka Bersidejsi) a Baletní jednotku Křeč (choreografické orgie Michala Cabana na téma totality v povídce Barvy).
Povídkový film.
Lektor dr. Milan Šteindler, CSc. – s ulízanými vlasy a velmi neformálně – uvádí pět filmových představení mladých avantgardních divadel: pantomimické skupiny Mimoza, výtvarného divadla Kolotoč, recitační skupiny Vpřed, baletní jednotky Křeč a divadla Sklep. Před lektorem stojí váza s pěti rudými karafiáty, které postupně uvadají. Také průvodce ztrácí kondici, jeho projev přestává být plynulý, musí se dívat do svých poznámek. Před poslední povídkou je již výrazně společensky unavený, rozcuchaný a koktá. Při vzpomínce na padesátá léta 20. století se mu oči zalijí slzami. Po skončení programu usne.
dr. Milan Šteindler, CSc.
Jaroslav Chytrý, Karel Kočí, Ondřej Nerud, Jan Klíma, Milan Šveňha
Václav Kuba (pyrotechnik)
Gabriela Kerekešová, Miloš Matula, Šárka Pechanová, Karel Vávra, Dušan Vodák
Václav Vorlíček, Eva Horázná, Petr Chmelík, Roman Tudžaroff, Marika Kráčmarová, Zdeněk Mihle, Michal Neruda, Daniel Němec, Jana Zajícová, Juraj Ďurovič, Iveta Havlová, Michaela Šebestíková, Jan Velický
Pražská 5
The Prague Five
povídkový film
hraný
povídkový
Československo
1988
1988
1. 6. 1989
Filmové experimenty pěti divadel na filmovém plátně. MIMÓZA, KOLOTOČ, VPŘED, KŘEČ a SKLEP. (1989) / Filmové experimenty pěti divadel na filmovém plátně. (1997)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1989), Bontonfilm (obnovená 1997)
česká
Festival: 27. festival českých a slovenských filmů Mladá Boleslav
1989
Mladá Boleslav / Československo
Zvláštní cena
Festival: 11. festival české a slovenské veselohry Nové Město nad Metují
1989
Nové Město nad Metují / Československo
Ceny mladých diváků
Akce: 3. Fórum mladého filmu Bratislava
1988
Bratislava / Československo
1. cena v kategorii celovečerních filmů