Tři filmové povídky, uváděné pod titulem nejdelší z nich Radhošť, vznikly v koprodukci FAMU a České televize a představuje se jimi nejmladší generace filmařů. Pro všechny tři je společná podobná poetika, práce s neherci, zájem o hledání hodnot v takřka zapomenutých místech, kde v drsném kraji žijí svérázní lidé, z nichž mnozí dělají velice svérázné věci. – Krátký film Bohdana Slámy Zahrádka ráje (1994) je love story z malého nádraží, kde pracuje plachý pomocník Stáňa. Má přísnou tetičku a trpí strachem z žen. Nerad nakládá uhlí, ale je nepřekonatelný ve znalosti jízdních řádů. I když se tetičce nakonec podaří udělat ze Stáni ženáče, neznamená to, že se z něj stane opravdový muž. Prohlížení jízdních řádů v manželské posteli je poněkud jiná činnost, než baculatá Miluška od novomanžela očekává. Sbalí si tedy své saky paky a odstěhuje se k rodičům. Tehdy přijde znovu ke slovu tetička a její plán... Vtipná povídka, vyprávěná svižným tempem a s určitou nadsázkou, je rozdělena do krátkých kapitol. Výsledkem je smutná groteska se smutným hrdinou a s nečekaným koncem. – Středometrážní film Otevřená krajina svobodného muže natočil Pavel Göbl jako reálové cvičení třetího ročníku FAMU. Vypráví prázdninový příběh studenta, jenž řízením osudu zůstane trčet „na brigádě“ u podivínského samotářského kožkaře. Prožijí spolu pro oba dva nezapomenutelné léto. Student naučí kožkaře tančit a na oplátku (kromě toho, že bude umět čistit kožky) se začne dívat na svět poněkud jinýma očima. Režisér ani oba protagonisté nezastírají slabost pro dlouhé pohledy do krajiny a na horská úbočí, pro něž však ostatní obyvatelé blízké vesnice nemají porozumění. Výjimkou je pošťačka, která nosí kožkaři nejen poštu, ale i vyprané prádlo, přičemž neskrývá své pravé úmysly... – Středometrážní povídka Tomáše Dorušky Radhošť je ovlivněna valašskými mýty a také všudypřítomnou slivovicí. Když k dědovi Kolmačkovi přijede na návštěvu realistický zeť (představovaný frontmanem skupiny Mňága a Žďorp Petrem Fialou) se dvěma dětmi, aby mu pomohli sbírat kameny z pole, pobyt u svérázného staříka, který kromě vlastnoručně pálené slivovice miluje pohádky, okouzlí návštěvníky z města natolik, že i oni vstoupí na chvíli do světa kouzel a mýtů. Do děje od počátku vstupuje otázkami i neviděný režisér, aby se například dozvěděl, jak se do slivovice dává srdce. Snímek se natáčel dva roky v rožnovských lesích a je pozoruhodným kameramanským počinem: použité filtry, úhel i kompozice záběrů dotvářejí motto filmu, že „co není křivé, to není valašské“. – Snímek navazuje na podobné projekty Co chytneš v žitě (1998; r. Roman Vávra) a pásmo Šest statečných (1999). -kat-
Povídkový film.
Jana Mašíková (FAMU), Martin Kopřiva (ČT), Tereza Všetíčková, Pavel Borovan
Radhošť
Radhošť
Riedgost
povídkový film
hranýdistribučnístudentský
povídkový
Česká republika
2001
1994, 1998, 2001
premiéra 4. 4. 2002 /přístupný/ (kino Bio Oko, Praha)
Nejvíc hledáme to, co máme před očima. Romance o slivovici a kamení. Film, ve kterém je všechno trochu nakřivo. Tam, kde rostou kameny, kde lidé potkávají víly, lukyně, tam je počátek vod, tam vede zelená turistická značka, tam je hora jménem Radhošť.
Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění, Jiří Konečný, ČESKÁ TELEVIZE, Televizní studio Ostrava (ČESKÁ TELEVIZE), TS Kateřiny Odnřejkové (Televizní studio Ostrava), TS Alice Nemanské a Heleny Slavíkové (ČESKÁ TELEVIZE), TS Pavla Borovana a Tomáše Dorušky (ČESKÁ TELEVIZE), Tomáš Doruška
Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění, Jiří Konečný, Česká televize, Tomáš Doruška
dlouhometrážní
92 min
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
Dolby Spectral Recording
česká
česky
bez titulků
české