Pavel Juráček se do historie československé nové vlny zapsal jednak jako scenárista, jednak jako režisér. Vedle celovečerního podobenství Případ pro začínajícího kata (1969) je podepsán i pod povídkovým diptychem Každý mladý muž z roku 1965. Dvojice příběhů z prostředí základní vojenské služby sice naplňuje požadavky barrandovské dramaturgie na aktuální, soudobé téma, současně se jim však významně vymyká svým absurdním laděním. Juráček jako autor námětu, scenárista a režisér dokázal vytvořit příběhy, které konfrontují realitu socialistické armády s hrdiny, kteří se nedovedou vzdát své obyčejnosti, lidskosti a omylnosti. „Každý mladý muž“ za zdí kasáren totiž sice sní o světě venku a o ženách v něm, nemožnost osvobodit se však nosí v sobě… V příběhu Achillovy paty se na cestě do nemocnice v Plzni přehlíživý mazák – svobodník (Pavel Landovský) – sblíží s naivním vojínem Soukupem (Ivan Vyskočil), trpícím zánětem Achillových šlach. V příběhu nazvaném Každý mladý muž se vojáci na cvičení sebevědomě baví o ženách. Jedinou ženu, která dorazí na organizovaný taneční večírek, si však nikdo z nich netroufne oslovit… Juráčkův křehce civilní snímek se nedočkal jednoznačně pozitivního přijetí, protože dobová kritika si s ním příliš nevěděla rady a vesměs ho vnímala pouze jako antimilitaristický. Ve filmu skutečně zazní motivy příznačné pro Juráčkovu práci – odpor k totalitářskému systému a samozvaným autoritám a pocit odcizení v absurdním světě, usvědčujícím normálně cítícího a myslícího jedince z vyšinutosti. Zdánlivá náhodnost, mozaikovitá struktura a námětová neutříděnost se v Každém mladém muži snoubí s niterně promyšlenou a prožitou strukturou. Film tak nabízí dobrou představu o způsobech, jakými se s realitou vyrovnávali příslušníci československé nové vlny. Jednotnou podobu mozaikovitému vyprávění vtiskl začínající kameraman Ivan Šlapeta. V první povídce se v roli pacienta v nemocnici mihne dramatik Václav Havel.
Povídkový film.
Film roztočil kameraman Jiří Vojta. Po neshodách s režisérem Pavlem Juráčkem byl nahrazen kolegou Ivanem Šlapetou.
svobodník
vojín Soukup
dívka/zdravotní sestra/lékařka/servírka
muž v okně
smějící se žena
světlovlasý pacient v nemocnici
číšník
vojín Petrus
vojín Bárta
vojín Balónek
vojín Matejka
poručík
vojín Gajar
vojín Beran
vojín Krištůfek
Herold
kapitán Pleskot
vojín Sobota
vojín na marodce
vojín-radista
ženatý voják
svobodník u bazuky
zpívající vojín
vojín Alois Korejs
plukovník
kapitán
kapitán
vojín
vojín
vojín
hlas zelináře/hlas muže v parku
hlas stařečka s králíkem
hlas ženy v muzeu/hlas ženy v okně
Zbyněk Brynych (supervize)
Karel Hyka, Václav Havlík
pplk. František Říčka, pplk. Zdeněk Kodeš
jednotky Československé lidové armády, Vladimír Souček (fotograf)
FISYO (Dirigent Milivoj UzelacŠtěpán Koníček), skupina Mefisto
Hudba k písni Karel Svoboda
Text písně Jaromír Vomáčka
Zpívá Viktor SodomaPetr Štěpánek
Hudba k písni Jaromír Vomáčka
Text písně Jaromír Vomáčka
Zpívá Karel Štědrýmužský sbor
Hudba k písni Jaromír Vomáčka
Text písně Jaromír Čermák
Zpívá Pavlína Filipovská
Hudba k písni Ervín Toman
Text písně Jan Mareš
Zpívá mužský sbor
Každý mladý muž
Každý mladý muž
Every Young Man
povídkový film
hranýdistribuční
povídkový, psychologický
Československo
1965
1965
schválení literárního scénáře 30. 4. 1965
schválení technického scénáře 7. 6. 1965
začátek natáčení 26. 7. 1965
konec natáčení 19. 12. 1965
promítání povoleno 28. 12. 1965
vyřazení z distribuce 31. 12. 1972
premiéra 13. 5. 1966 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 27. 5. 1966 /nepřístupný mládeži/ (kino Jalta /3 týdny/, Praha)
Film, kterému ženy nemohou rozumět.
Tvůrčí skupina Novotný – Kubala, Bedřich Kubala (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Ladislav Novotný (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
82 min
2 328 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Přehlídka: 13. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen
1967
Oberhausen / Německá spolková republika
Hlavní cena v kategorii hraného filmu
Akce: 7. mezinárodní setkání filmů pro mládež Cannes
1967
Cannes / Francie
Speciální cena mezinárodní poroty
za humor a odvahu, s jakou ukázal pohled mládeže na vojenskou službu
Přehlídka: 13. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen
1967
Oberhausen / Německá spolková republika
II. cena mezinárodní poroty lidových vysokých škol
Akce: Cena Víta Nejedlého 1966
1966
Praha / Československo
Cena Víta Nejedlého
Pavel Juráček
předána 7. 10. 1966 ministrem národní obrany
Festival: 15. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1966
Karlovy Vary / Československo
Cena Mezinárodní federace filmových kritiků
mimo soutěž ex aequo s maďarským filmem Chladné dny za jemnost, s níž je vyjádřen kontrast mezi lidstvím a vojenskou služebností
Po krátkometrážní satiře <em>Černobílá Sylva</em> (1961), obnažující pokroucenou logiku budovatelských agitek, a středom...