Po sochařské tragikomedii Nejkrásnější věk (1969), jež byla plně soustředěna na výrazivo i otevřené vnímání československé nové vlny šedesátých let, se Jaroslav Papoušek etabloval jako režisér lidovou komedií Ecce homo Homolka (1969). Po emigraci režiséra Miloše Formana a scenáristy Ivana Passera tak ve vlasti zůstal posledním z dosud pevně semknuté autorské trojice, která v uplynulém desetiletí vytvořila hned několik mimořádně úspěšných titulů. Papouškův snímek, který si dovolil v názvu použít latinu, volně navazuje na společnou, nelítostnou studii české povahy Hoří má panenko (1967). Na rozdíl od Passera, který v samostatném snímku Intimní osvětlení (1965) své přízemní venkovské hrdiny dokázal milovat, se Papoušek v tragikomedii Ecce homo Homolka přiklání k formanovskému sarkastickému tónu. Poživačná rodina Homolkových si z Prahy vyrazí na nedělní výlet do přírody, domů ji však předčasně zažene nevyslyšený ženský hlas volající o pomoc. Zatímco děda se chystá na fotbal, zbytek rodiny – rezolutní babička, korpulentní Heduš a její uťápnutý manžel Ludva s nezvedenými dvojčaty – vyrazí na alternativní výlet do Chuchle „na koníčky“. Nic se ovšem nevydaří tak, jak by mělo – a Homolkovi končí neděli plní pocitů křivdy a sebelítosti… Zdařilý snímek, který mapuje zázemí jedné obyčejné české rodiny, se opírá o dobře odposlouchané dialogy a odpozorované reakce a o svérázné charakterové typy. V hereckém obsazení režisér vsadil především na Josefa Šebánka, Helenu Růžičkovou, Františka Husáka a Marii Motlovou. V rolích dvojčat se objevili Matěj a Petr Formanovi. Pod názvem Hogo fogo Homolka Jaroslav Papoušek realizoval o rok později volné pokračování, ke kterému v roce 1972 přibyla závěrečná část trilogie – Homolka a tobolka. V souladu se vzrůstajícími tlaky ze strany barrandovské dramaturgie je ovšem kvalita trilogie sestupná.
Je krásná letní neděle a Homolkovi jsou na výletě v lese nedaleko Prahy. Děda s babi se uvelebí v trávě, jejich syn Ludva dovádí se synky-dvojčaty v potoce a korpulentní snacha Heduš tančí mezi stromy, zatímco se ve vodě chladí pivo. V nedalekém mlází se muchlují mladí milenci. Ženský hlas volající o pomoc přeruší idylu a les urychleně opouštějí doposud neviditelné houfy lidí. Homolkovi se vrátí do pražského bytu, který obývají společně. Oběd, který by v lese byl lahůdkou, je doma poněkud improvizovaný. Babi, dvojčata a Heduš se vydají do Chuchle na závody koníčků. Děda se chystá na fotbal a Ludva, který si na Heduš tuto mužskou zábavu zatím „nevydobyl“, je přinucen k vycházce s rodinou. V Chuchli se u stánku opije a následky jsou tristní. Kocovinou zmožený Ludva je svědkem i účastníkem spousty nešťastných hádek a vyřizování si křivd mezi členy rodiny. Televize nefunguje, a tak jsou odkázáni sami na sebe. Děda potěšený fotbalem ztrácí náladu poté, co je přinucen ustlat manželskou postel, kterou rozházel. Babi spálí na uhel řízky, které smaží k večeři. Neděle končí. Heduš pláče, že je tlustá a nešťastná, babi pro totéž a muži jsou nešťastní, že se špatně oženili. Oba páry pak tančí na Beethovenovu Ódu na radost, která zazní z rozhlasu.
děda Homolka
babi Marie Homolková
Ludva, syn Homolkových
Heduš, snacha Homolkových
dvojče Péťa, vnuk Homolkových
dvojče Máťa, vnuk Homolkových
milenka Pavlínka
milenec Jirka
žárlivý mladík v aerovce
sousedka Suchánková
muž v okně
brýlatá stařenka v lese
Pavel Dosoudil
Jaroslav Česal, Karel Kočí, Bohuslav Varhaník
František Jaderník, Jaroslav Vlk
Dagmar Ševčíková (klapka), Jaromír Komárek (fotograf)
Ludwig van Beethoven (Symfonie č. 9 d moll /Óda na radost/)
FISYO (Dirigent Štěpán Koníček), skupina Rudolfa Rokla
Hudba k písni lidová píseň
Hudba k písni Ludwig van Beethoven
Text písně Friedrich Schiller
Zpívá sbor
Ecce homo Homolka
Ecce homo Homolka
Ecce Homo Homolka
film
hranýdistribuční
komedie
Československo
1969
1969
schválení literárního scénáře 4. 6. 1969
schválení technického scénáře 8. 7. 1969
začátek natáčení 14. 7. 1969
konec natáčení 16. 9. 1969
schválení první kopie 20. 11. 1969
promítání povoleno 4. 12. 1969
vyřazení z distribuce 30. 6. 1990
premiéra 8. 3. 1970 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 12. 3. 1970 /nepřístupný mládeži/ (kina Kotva /3 týdny/ a Jalta /5 týdnů od 19. 3./, Praha)
Český film. Filmová komedie pro každou rodinu. Český film Jaroslava Papouška pro každou rodinu.
Tvůrčí skupina Šebor – Bor, Vladimír Bor (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Jiří Šebor (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
80 min
2 255 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: 1. výroční ceny DAVID pro nejlepší DVD video roku 2004 – DVD Group.cz
2005
Praha / Česká republika
Zvláštní cena DAVID pro DVD s nejpůsobivějším grafickým řešením menu disku českého
BONTONFILM a.s.
udělena 10. 4. 2005 na základě rozhodnutí odborné poroty Martinu Ježkovi a Euro Digital Center
Akce: 1. výroční ceny DAVID pro nejlepší DVD video roku 2004 – DVD Group.cz
2005
Praha / Česká republika
Cena DAVID za nejoblíbenější klasický domácí film na DVD video – natočený do roku 1989
BONTONFILM a.s.
udělena 10. 4. 2005 na základě ankety čtenářů měsíčníku DVD a video bonus, přílohy týdeníku Televize, TV Revue a Reflex nakladatelství Ringier
Akce: 1. výroční ceny DAVID pro nejlepší DVD video roku 2004 – DVD Group.cz
2005
Praha / Česká republika
Zvláštní cena DAVID pro DVD s nejpůsobivějším grafickým řešením menu disku českého
Euro Digital Center
udělena 10. 4. 2005 na základě rozhodnutí odborné poroty Martinu Ježkovi a Euro Digital Center
Akce: 1. výroční ceny DAVID pro nejlepší DVD video roku 2004 – DVD Group.cz
2005
Praha / Česká republika
Zvláštní cena DAVID pro DVD s nejpůsobivějším grafickým řešením menu disku českého
Martin Ježek
udělena 10. 4. 2005 na základě rozhodnutí odborné poroty Martinu Ježkovi a Euro Digital Center
Jaroslav Papoušek popisuje neděli v jedné obyčejné pražské rodině jako existenciální apokalypsu. Snímek Ecce homo Homolk...