Třetí, závěrečná část rodinné ságy scenáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka Zahradnictví: Nápadník se odehrává ve druhé polovině 50. let jako hořká a zároveň romantická komedie. Protagonistkou je tentokrát starší dcera Jindřicha a Vilmy Rohnových Daniela, jejímž předobrazem byla Jarchovského maminka. Ta se v sedmnácti letech zamiluje do o něco staršího Mirka z Jaroměře a začne s ním chodit navzdory cholerickému otci, který má s dcerou jiné plány. Chce ji mermomocí provdat za syna svého přítele, vysokoškoláka Slávka Stárka. Avšak milenci jsou trpěliví a v rozmezí více než dvou let překonávají četná úskalí, jež jim nedůtklivý rodič klade do cesty. Překonají i nezbytnou vztahovou krizi, aby nakonec slavili vítězství, tedy svatbu a následnou novomanželskou noc. Do vcelku jednoduchého a značně nastavovaného děje vstupují i četní příbuzní z Danieliny strany, o Mirkových blízkých se kupodivu nedozvíme zhola nic. Zatímco v předešlých dílech trilogie hrály značnou roli zlomové historické události, zde se společenské a politické problémy téměř vytrácejí. Výjimkou jsou scéna setkání Jindřichových kamarádů z odboje a z koncentráku, při němž se vedou antikomunistické řeči, a sekvence Jindřichova výslechu na StB, během něhož muž zjistí, že jeden z jeho nejbližších přátel (Slávkův otec František Stárek) je konfident. Ústředním tématem se tak stává generační konflikt mezi arogantním a místy nesnesitelným otcem a dcerou, která si chce vybojovat vlastní „svobodu“ a která nachází oporu ve vytrvalém milenci. - Film byl natáčen zároveň s díly Zahradnictví: Rodinný přítel (2017) a Zahradnictví: Dezertér (2017) v období červen – prosinec 2016 v Praze, Veltrusech, Jaroměři a Žatci. Jeho děj o desetiletí předchází příběhu Danieliny mladší sestry Jindřišky, který filmařské duo zpracovalo v úspěšném filmu Pelíšky (1999). – V titulku je na plátně název Třilogie Zahradnictví. Film třetí: Nápadník. – Své dílo věnovali Petr Jarchovský a Jan Hřebejk zemřelému příteli, spisovateli Petru Šabachovi (1951-2017). – Jarchovský též vydal literární zpracování celé trilogie s názvem Zahradnictví a s podtitulem Filmový román (nakl. Paseka, Praha 2017). -tbk-
Sedmnáctiletá Daniela Rohnová, která má nohu v sádře, se na prázdninách zamiluje do o sedm let staršího Mirka. Teta Emilka, která ji má na příkaz svého bratra a Danielina otce Jindřicha hlídat, se netají obavami o její panenství. Manžel Miloš, zahradník a zanícený pěstitel kaktusů, ji uklidňuje. Jenže Emilka to při návštěvě v Praze od bratra schytá. Podle něj je Mirek vesnický balík, který to nikam nedotáhne (má jen maturitu a je po vojně), zatímco Daniela musí mít nápadníka vysokoškoláka. Manželka Vilma muže uklidňuje, že po dceřině návratu z prázdnin láska vyšumí. Ale to se nestane, protože Mirek je trpělivý a vytrvalý. Pravidelně v sobotu dojíždí za Danielou. Chodí spolu do divadla a on přespává ve vile u Danieliných tet Ely a Bedřišky. Jindřich dělá, co může, aby vztahu zabránil. Má pro dceru vyhlédnutou partii, vysokoškoláka Slávka, syna svého kamaráda a někdejšího nadřízeného Františka Stárka. – V sobotu se u Rohnů scházejí tzv. Hrdinové, tedy Jindřichovi přátelé, s nimiž seděl za války v lágru. Daniela se musí i s malou sestrou Jindřiškou sezení účastnit, a proto nemůže do divadla s Mirkem, čekajícím před domem, kde ho estébák, monitorující setkání „reakcionářů“, považuje za nového kolegu. Dorazí i Stárek se synem, který má od školních let přezdívku Tvaroh. Bývalí odbojáři a koncentráčníci vedou protikomunistické řeči a dohadují se o situaci dva roky po maďarském povstání v roce 1956. Daniela navzdory otci prohlásí, že jde s Mirkem, a Jindřich přede všemi ztropí velkou scénu. Zamkne dceru v pokoji, ta však zmizí. – Nešťastná dvojice jde za Elou a Bedřiškou, které z obav před cholerickým bratem nevědí, co mají dělat. Záhy dorazí i Vilma, která prý odešla od manžela. A vzápětí zazvoní soused Svoboda, vyřizující pokorný telefonát od Jindřicha s prosbou, aby se k němu žena vrátila. – Mirek spí v pokoji s Eliným synem Kájou, jazzovým klavíristou a trumpetistou, jenž si říká Charles podle svého vzoru Raye Charlese. Daniela se svobodné Bedřišky vyptává na její první lásku. Vilma se zase svěřuje Ele. Vzpomíná na svou jedinou skutečnou lásku Jiřího, který zemřel na konci války (viz první díl trilogie), a stěžuje si na Jindřicha a na to, že si otec s Danielou vůbec nerozumí. Podle Ely, vzpomínající na své manželství s Ottou (viz druhý díl trilogie), švagr ustoupí, protože mu nic jiného nezbyde. – Vilma a později i Daniela se vrátí domů. K Rohnovým dorazí Jindřichova chamtivá sestra, teta Mařči. Daniela se vyptává matky na její první sexuální zkušenost. Ta tvrdí, že se „to“ odehrálo až po svatbě. – Kája dá Mirkovi klíč od „šámbr separé“, protože se už nemůže koukat na to, jak se milenci i po dvou letech chození trápí. Daniela se na poslední chvíli rozmyslí; bojí se, protože slyšela Mařčinu historku o maloměstských nevěrných milencích, kteří se do sebe při aktu „zaklesli“ a skončili v nemocnici. Mirek je sice zklamaný, ale nedává nic najevo. Když mu nešťastná dívka oznámí, že se s ním rozchází, protože jejich vztah je kvůli nepřejícímu otci v bezvýchodné situaci, kupodivu to mlčky přijme a odejde. – Jindřiška se na nešťastnou sestru hrozně zlobí, maminka ji utěšuje a otec je na koni. Hned zorganizuje společnou návštěvu plesu, kam přijdou i Stárek se Slávkem. Dívka však Tvarohovi řekne, že u ní nemá žádnou šanci, a ten se pak pohádá se svým otcem. Stárek mu sdělí, že kvůli tomu, aby se dostal na vysokou, zradil své kamarády. Po hádce František zkolabuje. – Teta Bedřiška umluví dívku, aby milenci sama zavolala z pošty. Dvojice se po telefonu usmíří. – Jindřich při výslechu na StB zjistí, že mezi jeho nejbližšími přáteli je konfident. Odmítne podepsat spolupráci, i když ho podivně vstřícný estébák varuje, že jeho dcera se nedostane na vysokou školu. Manžel se pak setká s Vilmou u hrobu Jiřího. Společně přemýšlejí, kdo z přátel udává. Dospějí k tomu, že to je František, kterému za války zachránil Jindřich život. – Rohn navštíví kamaráda v nemocnici. Tváří se smířlivě, jen mu vyčte, že jim to měl všem říct. – V rodině se konají za hojné účasti příbuzných i Jindřichových přátel zásnuby. Mirek dostane z trémy průjem. Následuje žertovné intermezzo s nafouknutým prezervativem; Daniela našla na schodišti „zvláštní“ krabičku a netušíc, co v ní je za „balonky“, dala ji sestře. Bedřiška rozumně konstatuje, že podle toho je neteř určitě ještě panna. Mirek obřadně požádá o Danielinu ruku. Jenže Jindřich chce mít poslední slovo. Podle něj zásnuby ještě nejsou svatba. Pro tu má podmínky: oba snoubenci musejí nejdříve vystudovat vysokou školu. Otec to později znovu marně zkouší na dceru s poukazem na to, že snoubenec je „nýmand“. – Svatebčané se vracejí z obřadu do bytu Rohnových. Je tu i komunistický strýc Karel se svou partnerkou, jednookou Ruskou Jelenou. Novomanželé dostanou různé dary. Jindřich zase dělá dusno a trucuje ve vedlejším pokoji. Vilma ho tentokrát „zkrotí“. Mladá dvojice se večer chystá k prvnímu milování, jenže postel strašně vrže. Otec začne hrát na klavír, aby to nebylo slyšet, ale pak vyruší novomanžele kvůli Mařči. Ta si všimla v jejich pokoji lustru po mamince. Naštvaný Jindřich ho strhne ze stropu a dá ho nenasytné sestře. – Vilma se usmíří s manželem. Vzpomíná si, jak za ní kdysi malá Daniela přišla se zpovědním zrcadlem (viz první díl trilogie). Pak má krátkou vizi, v níž se v ložnici obejme s Jiřím. - Daniela a Mirek si ustelou na zemi, aby se mohli konečně pomilovat. -tbk-
Vilma Rohnová
invalidní penzista Jindřich Rohn, Vilmin muž
studentka Danuška Rohnová, dcera Vilmy a Jindřicha
Jindřiška Rohnová, Danuščina mladší sestra
Mirek, Danuščin přítel
Ela Böcková, Vilmina sestra
hudebník Karlík Böck zvaný Charles, syn Ely
Bedřiška Brünnerová, Vilmina sestra
vdova Marie zvaná Mařči, Jindřichova starší sestra
Emilka Pecková, Jindřichova sestra
vedoucí zahradnictví Miloš Pecka, Emilčin muž
Jiřinka Pecková, dcera Emilky a Miloše
funkcionář Karel Rohn, Jindřichův bratr
učitelka Jelena Rohnová, Karlova žena
František Stárek, Jindřichův přítel
student Slávek zvaný Tvaroh, Stárkův syn
Dr. Otakar Maloch, Jindřichův přítel
malíř Zdeněk Nedbal, Jindřichův přítel
kapitán Václav Modrák, Jindřichův přítel
vyšetřovatel StB
učitelka klavíru profesorka Nedělová
soused Svoboda
konferenciér
voják
slečna, vojákova milá
tajný
Danuška Rohnová, dcera Vilmy a Jindřicha jako malá
MUDr. Jiří Erben, rodinný přítel
Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg FC ČT), Kristián Suda (FC ČT), Jana Kákošová (hlavní dramaturg RTVS), Dana Garguláková (RTVS)
Bartek Cierlica
Milan Mrázek (švenkr), Jan Schwarcz (švenkr)
Jakub Zamrazil, David Matoušek, Martin Tichovský (ostřič), Karel Kaliban (ostřič), Petr Braun (ostřič), Jiří Merz (ostřič), Jaromír Kalina (steadicam)
Patrik Stašek
Jindřich Rada, Jan Hoffmann, Petr Zůza (vedoucí rekvizitář), Petr Mazura (vedoucí rekvizitář), Václav Dytrych (rekvizitář), Jan Matoušek (rekvizitář), Karel Kroupa (rekvizitář), Josef Maršálek (rekvizitář), Helena Liška /ž/ (rekvizitářka a květiny), Flash Barrandov Speciální efekty (zbraně)
Jitka Novotná (vedoucí kostymérka), Paulina Bočková, Lukáš Neufuss, Anička Hrušková, Jana Křížková, Soňa Nemcová, Lenka Urbanová, Nora Štrbová, Zuzana Kolínová, Zuzana Bursíková, Petra Krčmářová, Filip Vlček, Šárka Nekolná, Radka Josková, Martin Polák
Zdeněk Klika, Jiřina Jarošová, Kateřina Najsrová, Marie Navrátilová, Marcela Bláhová, Tereza Malá, Alena Šedová, Helena Steidlová
Jiří Klenka, Petr Provazník (záznam zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Jan Holzner (záznam hudby), Milan Cimfe (střih hudby), Mishan Pajdiak (mix hudby)
Michael Hradiský (hudba)
Magiclab, Michal Křeček (supervize), Jiří Forejt (producent), Lucie Kostková (koordinátorka)
ARTsfx, Pavel Policar, Josef Vodička, Pavel Sedláček, Michal Havlíček, Radek Bělovský
Olga Štěpánková (koordinátorka), Magiclab (obraz), Dmitry Medinsky (hlavní 2D operátor Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Sára Němečková (produkce Magiclab), Chimney (obraz), Marcin Drabiński (výkonný ředitel Chimney), Zuzanna Hencz /ž/ (vedoucí produkce Chimney), Klenkasound (zvuk), Jiří Klenka (Klenkasound), Vlaďka Cafourková (Klenkasound)
Shade Design by Slepcoff s.r.o.
Ipon – agentura filmových kaskadérů, Jiří Kuba, Miroslav Manhart, Zdeněk Mareš, Vladimír Hariščák, Zdeněk Gloser
Jiří Holan (výkonný producent), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT), Ivana Kurincová (výkonná producentka RTVS), Michal Kollár (KFS Production), Jana Kluková (výkonná producentka), Jakub Viktorín (výkonný producent), Dagmara Piasecka /ž/ (výkonná producentka)
Viktor Tauš (Fog'n'Desire Films), Michal Kollár (Fog'n'Desire Films), Eva Pérez Lescay /ž/ (vývoj Fog’n’Desire Films), Olga Štěpánková (Fog'n'Desire Films)
Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Petr Tichý (Barrandov Studio), Lubomír Konečný (Barrandov Studio), Martin Chalupský (innogy), Sylva Jančová (innogy), Miroslav Schlaichert (HN Film), Nela Schlaichertová (HN Film), Michal Křeček (Magiclab), Jan Václav Čep (Kino 64 U Hradeb), Viktor Tauš (Heaven's Gate), Walter Kraft (Europe Visual Consulting), Peter Bajzík (Sokol Kollar), Michal Kollár (KFS Production), Tibor Búza (RTVS), Agnieszka Kurzydlo /ž/ (Mental Disorder4), Marcin Drabinski (Chimney), Zuzanna Hencz /ž/ (Chimney)
Denisa Weisbauerová (koordinátorka)
Kamila Kuś /ž/ (Mental Disorder4)
Jiří Holan, Jiří Koštýř (FC ČT), Jaroslav Halmi (vedoucí natáčení)
Zuzana Vrbová (FC ČT), Veronika Michlová (ekonomka)
Oleg Slepcoff (grafický styl)
Petr Česal (kaktusy), Jakub Šafr (klavír), Markéta Foukalová (zpěv)
Clownwise Prod., Kavky sound, Soundsquare, Karel Cudlín (fotograf), Andy Arnautov (vrchní osvětlovač), Josef Ouřada (historické automobily), David Ouřada (historické automobily), Helena Poláková (koučka dětských herců), Jana Epikaridis /ž/ (koučka dětských herců)
Petr Ostrouchov (hudba a orchestrace)
Ludwig van Beethoven (Klavírní sonáta č. 14 cis moll Mondschein, Op. 27 č. 2), Jakub Šafr (Ray’s Boogie), Jaroslav Ježek (Jarní vítr), John Kellette (I’m Forever Blowing Bubbles)
Prague Metropolitan Orchestra (Dirigent Adam Klemens), Juraj Bartoš /trubka/, Jiří Levíček /klavír a celesta/, Jiří Slavík /kontrabas/, Martin Novák /bicí/, Carolina Eyck /ž/ /theremin/, Petr Sinkule /basklarinet/, Václav Mácha /celesta/, Blue Shadows, Josef Štěpánek /akustické a elektrické kytary, banjo a weissenborn/, Petr Ostrouchov /barytonová kytara, klavír, zvonkohra/, Jiří Bárta /violoncello/, Martin Novák /bicí a perkuse/, Rastislav Uhrík /kontrabas/, Jakub Šafr /klavír/, Filip Březina /trubka/, Orchestr Jakuba Šafra
Hudba k písni Petr Ostrouchov
Text písně Tomáš Belko
Zpívá Anna FialováPetr Ostrouchov
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Jiří VoskovecJan Werich
Zpívá Jiří VoskovecJan WerichMartin FingerJan KalinaKryštof MichalAnna FialováZdeněk PecháčekAnna GeislerováMiroslav Táborský
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Jiří VoskovecJan Werich
Zpívá Martin FingerJan KalinaKryštof MichalPetr Ostrouchov
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Jiří VoskovecJan Werich
Zpívá Jiří VoskovecJan Werich
Hudba k písni tradicionál
Hudba k písni Jiří BaurJakub Šafr /aranžmá/
Česká republika, Praha (Česká republika), Letná (Praha), Letenské sady (Praha), Dejvice (Praha), Zelená ulice (Dejvice), Koulova ulice (Dejvice), Bubeneč (Praha), náměstí Svobody (Bubeneč), Skleněný palác /interiér/ (náměstí Svobody), Jaroměř (Česká republika), Veltrusy (Česká republika), zámek /skleníky/ (Veltrusy), Žatec (Česká republika), Slovensko
Zahradnictví: Nápadník
Zahradnictví: Nápadník
Garden Store: Suitor
Nápadník
Záhradníctvo: Nápadník / Ogród rodzinny. Ukochany
Zahradnictví: Velké manévry
film
hranýdistribuční
historický, komedie, romantický, hořká komedie
Česká republika, Slovensko, Polsko
2017
2016—2017
konec distribučního monopolu 28. 9. 2027
premiéra 16. 11. 2017 /přístupné bez omezení/
Romantická komedie o cestě do pelíšku. Film Jana Hřebejka a Petra Jarchovského.
Fog'n'Desire Films, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Barrandov Studio (koprodukce), innogy (koprodukce), HN Film (koprodukce), Magiclab (koprodukce), Kino 64 U Hradeb (koprodukce), Heaven's Gate (koprodukce), Europe Visual Consulting (koprodukce), Sokol Kollar (koprodukce), KFS production (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Mental Disorder4 (koprodukce), Chimney (koprodukce)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Audiovizuálny fond SR, Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
dlouhometrážní
113 min
DCP 2-D
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české