Chorvatský režisér Lordan Zafranović je známý především díky sugestivním filmům Okupace v 26 obrazech (1978) a Pád Itálie (1981). Kvůli nekompromisnímu postoji k dějinám vlastního státu, který tvůrce projevil v dokumentu Testament, je jeho dílo doma na indexu. Režisér tedy využil možnosti a natočil v České republice (kde studoval na FAMU a kde v současnosti žije) snímek Má je pomsta, na němž se opět podílí rozhodující měrou Česká televize. Příběh začíná v okamžiku, kdy úspěšného scénografa Karla Švarce zaskočí nečekaná krizová situace. Nemilovaná manželka ho opouští, dospívající dcera má jako milence mnohem staršího muže a později řeší svou vlastní krizi sebevraždou. Velký podíl na osudu svém i svých bližních má samozřejmě i slabošský egoistický umělec. Ten zpočátku nachází útěchu v náručí lepší prostitutky Miriam, později vyprovokuje detektivní pátrání po intimním životě dcery a nakonec se mstí za její zmařený život. Jeho tragická pomsta se však míjí účinkem a on se nesmyslně stává dvojnásobným vrahem nevinných lidí. – Lordan Zafranović značně upravil scénář Václava Šaška. Kombinuje rodinné drama s psychologickým kriminálním filmem a přidává symbolickou polohu, zprostředkovanou možná až příliš často užívanými „videozáznamy“. Zároveň vkládá do děje atraktivní prvky (prostředí erotického salonu) a opírá se o známé české herce. Snímek však postrádá vnitřní přesvědčivost a navzdory spletitému „šifrování“ zůstává na povrchu. Příliš nepřesvědčuje ani psychologická studie nalomeného charakteru, okolo níž se všechno odvíjí. -tbk-
Úspěšný scénograf Karel Švarc přijíždí do Stavovského divadla. Ve své pracovně píše výpověď o nedávných událostech. Jako jiní i on se ocitl v situaci, kdy se stal v tomto světě cizincem... – Při schůzce v restauraci se Švarc dozví od své bývalé milenky Alžběty, že jeho žena Marta má milence. Muž pocítí zvláštní uvolnění. – V přepychové vile sdělí Marta manželovi, že ho opouští. Žili spolu dvacet let, ale on byl příliš zahleděný do sebe a do své práce. Dvacetiletá dcera Klára vyčte otci, že měl o matku více bojovat. – Před stáním u rozvodového soudu nabízí Švarc manželce, aby žádost stáhla. Ona ho však urazí svou poznámkou, že se nikdy nedovedl smířit s tím, že jeho otec byl vždy lepší malíř i milenec než on. Manžel ji udeří. – Ve vile na Karla čeká Alžběta, která ho miluje. Dvojice se začne objímat, vyruší ji však Klára. Otec dceři později slíbí, že do vily nikoho nepřivede, i když Klárka je ochotná dovolit mu milenku, ovšem kromě Alžběty. – Scénograf se baví v divadle o situaci rozvedeného muže s přítelem režisérem. – V prázdném vagonu METRA se Švarc stane jediným svědkem toho, jak dva skinheadi surově srazí k zemi starého muže, který je napomenul kvůli kouření. Nedokáže zasáhnout a mlčky na další stanici vystoupí. Nechá starce ležet na podlaze. Doma řekne dceři, že si asi koupí pistoli. – Švarc navštíví exkluzivní erotický salon Lotos club. Seznámí se tu s atraktivní prostitutkou Miriam a pomiluje se s ní. – Ve vile oslavují otec a dcera Klárčino přijetí na vysokou školu. Překvapený Švarc se ovšem dozví, že Klára se místo na medicínu přihlásila na dějiny umění a že dostávala konzultace od Martina milence. Muži se při pohledu z okna zdá, že je někdo ze zahrady pozoruje. – Švarc znovu navštíví Lotos club. Miriam ho předá u bazénku dvěma kolegyním. – Scénograf jede s dcerou za svým přítelem na venkov. Míří loveckou kulovnicí na muflona, ale nevystřelí. Večer mu Klárka řekne, že je zamilovaná. V pokoji se před ním nečekaně objeví v černém sexy prádle (podobné nosí Miriam) a vzápětí uteče do koupelny. – Švarc marně nabízí v Lotosu Miriam, aby se s ním sešla mimo podnik. – Klára odjíždí do Itálie a neprozradí otci s kým. On ji při odchodu z vily sleduje. Zahlédne černý sportovní vůz a raději se vrátí domů. – Miriam dohodí svému stálému zákazníkovi, který chce vědět, s kým dcera chodí, diskrétního detektiva. Muž ho sice před sledováním varuje, ale scénograf si nedá říct. – Švarc má zase pocit, že ho někdo pozoruje ze zahrady. Druhý den porazí jednu z borovic před terasou, odveze ji do divadla a umístí ji v dekoraci. Režisérovi dokáže, že strom by tu měl symbolizovat nejasné tajemství. – V Lotosu čeká scénograf na Miriam. Jde na pokoj s jinou prostitutkou. Chce, aby před ním masturbovala, ale vzápětí ji pošle pryč. – Detektiv předá klientovi videokazetu a znovu ho varuje, aby se dceři nepletl do života. Otec si kazetu přehraje. Zjistí, že Klárčin milenec je šedesátiletý profesor Neumann. Na záznamu s ním vidí dceru na střelnici i při milování v nějakém bytě. – Miriam apeluje na Karla, aby sledování dcery nechal. Muž je svědkem, jak se personál Lotosu loučí u rakve s mrtvým kolegou – trpaslíkem. – Na recepci po úspěšné divadelní premiéře Švarc ke svému překvapení zahlédne i Miriam; Klárka je zase zaskočena přítomností profesora Neumanna a jeho ženy. – Detektiv upozorní klienta, že Klárka má milostné problémy (milenec ji nechal být) a že chodí na nebezpečná místa. – Švarc volá Neumannovi, ale ten položí telefon. – Otec chce smutnou dceru rozptýlit a daruje jí obrázek. – Po dívčině odchodu si scénograf pustí novou kazetu od detektiva. Klára na ní bloudí po nuselském mostě, jakoby chtěla skočit dolů. Dívka se nečekaně vrátí a přistihne otce u videa. Ale ani se nerozzlobí. – K vile později přijedou dva policisté. Odvezou Švarce na patologii, kde musí identifikovat mrtvolu své dcery, která spáchala sebevraždu. – Muž se u nuselského mostu setká s Martou. Vyčítá si, že dceru včas nezastavil. Žena mu předhazuje, že nikdy nic nepochopil. – Doma otec prohlíží Klářiny věci, mezi nimiž je i vysvětlující dopis. – Švarc volá Neumannovi, ale ten ho cynicky odbyde. Scénograf si koupí pistoli a obchází okolo profesorovy vily. – Detektiv ho varuje, aby nemyslel na pomstu. Navíc mu předá dopis od Miriam, jež se ve skutečnosti jmenuje Marie. – Miriam/Marie navštíví scénografa ve vile a už tu zůstane. Apatický muž je později ochoten si ji vzít a ona začíná organizovat jeho život. V bytě se načas objeví i ženina kolegyně z Lotosu Alena, která se údajně nepohodla s manželem. – Dvojice sleduje v televizi pořad o nové knize profesora Neumanna České moderní sochařství. Kunsthistorik děkuje za pomoc své oddané manželce. (Švarc má představu, jako by se muž obracel z obrazovky přímo na něj s prohlášením, že se přece nerozvede kvůli jedné poblázněné studentce.) – Scénograf sleduje u vily Neumannovu ženu a navzdory jejím prosbám ji cynicky zastřelí. – V Lotosu se nechá muž obsloužit jednou prostitutkou, a pak klidně odjede do divadla. Řekne režisérovi, že by rád pracoval na antické tragédii, kde člověk je pouhým nástrojem bohů. – Marie chystá doma oslavu: znají se právě deset týdnů. Pak záměrně přepne televizi (kde běží právě scéna vraždy z Viscontiho Cizince) na video. Muž se večer dívá na další kazetu. Je na ní profesor s novou milenkou. Baví se s ní o tom, jak mu vlastně vrah jeho ženy usnadnil situaci. On sám by si nikdy netroufl nemilovanou manželku opustit. – Marie ví, co její milenec udělal. On se hájí tím, že chtěl Neumannovi způsobit stejnou bolest, jakou prožívá on. – Z dalšího videozáznamu je patrné, že se Klára zastřelila na střelnici (obrátila pistoli proti sobě). Muž se rozpláče Marii v klíně. – Scénograf sleduje profesora v autě, a nakonec ho z vozu zastřelí kulovnicí. Za ním jede černý sporťák. – Švarc dopisuje svou zpověď. Udělal to, co udělat musel, a náhle pocítil prázdno. Odhodlal se jít na policii. – Cestou z divadla volá Karel domů. K jeho překvapení se mu ohlásí erotický salon Miriam, nabízející diskrétní služby. – Na policii vyšetřovatelé, mezi nimiž je i detektiv, dokážou pomocí videozáznamu vrahovi, že místo profesora zabil omylem někoho jiného. – Švarc se zmocní služební pistole, nedokáže se však zastřelit jako Klárka. Na policejním videu jsou vidět záznamy různých situací ze Švarcova života. Je tu zachycen i jeho poslední odchod ze Stavovského divadla přes liduprázdný Ovocný trh... -tbk-
Karel Švarc
Miriam
Klára
Marta/manželka/
detektiv
policista
profesor Neumann
Alžběta
paní Neumannová
režisér
policista
vyšetřovatel
Alena
lesák
prodavač zbraní
moderátor
on sám, operní pěvec v televizi
Ingrid Tchýnová
Otakar Chaloupka (Černý pátek – novela)
Václav Šašek, Lordan Zafranovič (spolupráce na scénáři)
František Novák, Martin Štěpánek, Miroslav Hunt, Prokop Králíček
Antonín Rejcha (Requiem – Dies Irae), Antonín Rejcha (Requiem – Lacrimosa), skupina Kryptor (Ty jsi moje Domina), skupina Kryptor (Smutný století), Emil Viklický (Not yet)
Filharmonie města Prahy, Emil Viklický Quintet, skupina Kryptor, Štěpán Markovič /sólo na saxofon/
Má je pomsta
Má je pomsta
Vengeance Is Mine
Pomsta
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika
1995
1995
premiéra 20. 4. 1995 /doporučená přístupnost od 18 let/ (kino Lucerna, Praha)
Šarmantní Jiří Bartoška, hvězda erotického salónu krásná Ivana Chýlková a půvabná Tereza Brodská v novém českém filmu, který musíte vidět.
Česká televize, TS Petra Kolihy (Česká televize), Heureka Production PF, s.r.o., AB BARRANDOV, a. s.
FALCON, a. s. (monopol do 19. 4. 1998)
dlouhometrážní
102 min
2 900 metrů
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: 3. výroční ceny Český lev 1995
1996
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Tereza Brodská