During the 1950s, director Bořivoj Zeman added two fairytale films to the Czechoslovak treasure chest: the romantic Pyšná princezna (The Proud Princess, 1952), and the fairytale comedy Byl jednou jeden král... (Once Upon a Time, There Was a King, 1954). The Proud Princess, inspired by a story from author Božena Němcová, represents one of the most well-known film fairytales. Capricious and conceited Krasomila (Alena Vránová) spurns a marriage offer from the wise King Miroslav (Vladimír Ráž). He decides to punish the prideful beauty from a neighbouring land, while a new royal gardener becomes entangled in Krasomila’s orbit, providing her with a lecture in humility with the aid of a magical, singing plant. Zeman’s film represents not only an excellent example of the meticulous and imaginative bringing-to-life of a Czech fairytale adventure, but also an instance of a carefully and persuasively-crafted piece of ideological propaganda, in which Miroslav’s flourishing communist-like kingdom fulfils the ideal of a loving “big brother” that serves as a contrast to Krasomila’s decaying feudal land.
Princess Krasomila from the Midnight Kingdom refuses to marry the good and just king Miroslav whom she knows only from a picture. Miroslav, however, does not give up. He sets out for the Midnight Kingdom where the people are troubled with high taxes, their weak king is controlled by dishonest counsellors and even singing is forbidden. Miroslav, in disguise, gets work as the castle gardener. He cultivates a miraculous flower which plays the song sung by the princess' nurse but in the presence of a proud person, it wilts. The capricious Krasomila tries to humiliate the hard-working gardener, however, under his influence and out of desire for the singing flower, her behaviour changes and she finally falls for the handsome young man. The old king's counsellors observe Miroslav with malice and they manage to drive him out of the castle, however, the reformed princess runs away with him. The old king is vexed and seeks advice from the nurse whom he had previously thrown into prison at the instigation of his malicious counsellors. The nurse tells him who Miroslav really is and, on her advice, the king sends messengers to find the runaways, he lowers the taxes and declares that singing is no longer banned. When Krasomila discovers that the gardener is in fact king Miroslav, she is somewhat offended but in the end accepts gladly his offer of marriage. Joy and contentment prevail in the Midnight Kingdom.
princezna Krasomila
král Miroslav
král Půlnočního království, otec Krasomily
chůva
ministr Jakub
kancléř
ceremoniář
strážce pokladu
panoš Vítek
královský výběrčí daní
hlasatel
švec
hospodář
hospodyně
Madlenka
Ivánek
uhlíř
uhlířova žena
mlynářka
mlynář
mleč
princ ze Země zacházejícího slunce
dlouhý zbrojnoš ve vězení
zpívající dřevorubec
dvořan u prince
posel
malíř
sluha
řezník
košíkářka
pomocník kováře
syn uhlíře
syn uhlíře
holčička držící květinu
kluk oznamující příjezd krále
holčička tančící zlatou bránu
kluk s koláčem
copatá holčička s koláčem
holčička s květinou
žena na jarmarku
trubač
Božena Němcová (Potrestaná pýcha – pohádka)
Franta Novák
Stanislav Šulc, František Jakubec, Josef Bůžek, Karel Císařovský
Otakar Pařík (FISYO)
Rozvíjej se, poupátko, Pro pár stromů statný les, Není větší potěšení nad naši krásnou zem, Pusťte nás tou zlatou bránou, Kdo má milou doma, Narodil se mladej švec, Vítej slunce v ranním lese, Zpívejme a radujme se, Skončila se panská pýcha, Už je to uděláno, už je to hotovo, Jen se paste ovečky, Vrána k vráně vždycky sedá
Dalibor C. Vačkář (Rozvíjej se, poupátko), Dalibor C. Vačkář (Pro pár stromů statný les), Dalibor C. Vačkář (Není větší potěšení nad naši krásnou zem), Dalibor C. Vačkář (Pusťte nás tou zlatou bránou), Dalibor C. Vačkář (Kdo má milou doma), Dalibor C. Vačkář (Vítej slunce v ranním lese), Dalibor C. Vačkář (Zpívejme a radujme se), Dalibor C. Vačkář (Skončila se panská pýcha)
František Hrubín (Rozvíjej se, poupátko), František Hrubín (Pro pár stromů statný les), František Hrubín (Není větší potěšení nad naši krásnou zem), František Hrubín (Pusťte nás tou zlatou bránou), František Hrubín (Kdo má milou doma), František Hrubín (Vítej slunce v ranním lese), František Hrubín (Zpívejme a radujme se), František Hrubín (Skončila se panská pýcha)
Vladimír Ráž (Rozvíjej se, poupátko), Alena Vránová (Rozvíjej se, poupátko), Stanislav Neumann (Rozvíjej se, poupátko), Kühnův pěvecký sbor (Pro pár stromů statný les), Rudolf Cortés (Pro pár stromů statný les), Kühnův pěvecký sbor (Není větší potěšení nad naši krásnou zem), Kühnův dětský pěvecký sbor (Pusťte nás tou zlatou bránou), Luděk Mandaus (Kdo má milou doma), Vladimír Ráž (Kdo má milou doma), Bohuslav Čáp (Narodil se mladej švec), Vladimír Ráž (Vítej slunce v ranním lese), Alena Vránová (Vítej slunce v ranním lese), František Hanus (Vítej slunce v ranním lese), Kühnův dětský pěvecký sbor (Zpívejme a radujme se), sbor (Skončila se panská pýcha), Terezie Brzková (Už je to uděláno, už je to hotovo), František Kovářík (Už je to uděláno, už je to hotovo), Alena Vránová (Už je to uděláno, už je to hotovo), Vladimír Ráž (Už je to uděláno, už je to hotovo), dětský hlas (Jen se paste ovečky), Bohuslav Kupšovský (Vrána k vráně vždycky sedá)
Pyšná princezna
The Proud Princess
O pyšné princezně
film
feature
fairytale
Czechoslovakia
1952
1952
26 September 1952
Rozdělovna filmů Československého státního filmu (původní 1952), Ústřední půjčovna filmů (obnovená 1973)
long
91 min
Czech
Event: Múzy pražských diváků
1974
Praha / Czechoslovakia
Bořivoj Zeman
Event: Umělecké prémie
1952
Praha / Czechoslovakia
pracovníci trikového ateliéru Studia uměleckých hraných filmů
Event: Umělecké prémie
1952
Praha / Czechoslovakia
Jan Roth
Festival: 7. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1952
Karlovy Vary / Czechoslovakia
The authors of Malý labyrint filmu explain the exceptional popularity of the fairy tale genre by surmising that fairy ta...