This musical comedy is a second feature film by Ján Kadár and Elmar Klos, who wrote the screenplay in collaboration with Vratislav Blažek. Blažek, an author of musical films from the 1960s such as Starci na chmelu (Hop-Pickers, 1964) and Dáma na kolejích (The Lady of the Lines, 1966), created a story both adhering to the ideological demands of the dramaturgy department of the Barrandov studios of that era and to popular demand for a catchy spectacle. The protagonists of the feature are workers at the Mars wood processing plant who have so fallen for brass music that their orchestra even enchants the audience at a folk festival in Prague. Some of the musical sequences suggest the inspiration of Hollywood musicals despite the fact that the soundtrack is strongly fragmented. Apart from the popular actors of that era, Oldřich Nový – who since the 1950s had seldom had the opportunity to sing in a movie – shines in the role of composer Karas.
The enterprising President of the factory's Revolutionary Trade Union Movement Committee Řehák from the furniture-making cooperative Mars rashly promises before the Deputy Minister that he will make an orchestra of thirty members from their organization. At the same time, he announces the marriage of secretary Hana and Honza Toman which will take place in the as yet unused factory club. The marriage is postponed by the deputy's gift – thirty musical instruments for the band. They first have to fulfil their promise. And so the workers from Mars start rehearsing. First under the leadership of Honza Toman, and later conducted by the professional composer Karas, whose participation Hana had arranged. The novice musicians are rehearsing so painstakingly that the people from the little town can't get any sleep and therefore the musicians are sent on a holiday. They have their first public success at an unexpected performance. The holiday, devoted only to music, benefits the band. After some time, they register for the popular talent competition in Prague. A bureaucratic official wants to prevent their participation but the musicians manage to pass that obstacle as well, although somewhat untraditionally, and win the audience with their masterful performance. And Hana can marry Honza who is no longer jealous of the elderly but charming Karas.
truhlář Václav Řehák, předseda závodní rady ROH Marsu
skladatel Jiří Karas, patron souboru
dirigent souboru Honza Toman
sekretářka ředitele Hana Jelínková
soustružník Jindřich Kebort, Hanin děda
zástupce vlády náměstek Nechleba
ředitel továrny na nábytek Mars
malostranský dědeček
předseda JZD
referent SPKPL Holoubek
hráč na flétnu Bedřich Březina
člen souboru
účetní Kulhánek, hráč na cello a kytaru
pilař František Šimáček, hráč na pozoun
bubeník a hráč na pilu Karlíček Kalousek
učeň, hráč na pikolu a foukací harmoniku
Šimáčkova manželka
Mánička, Kalouskova manželka
kapelník Ústředí lidové tvořivosti
náměstkův tajemník
hlavní pořadatel Novotný
hráč na činely Veselý
obsluha benzínové pumpy
pořadatel
Terezka, Řehákova sestra
příslušník SNB
nadšený divák
divák
člen orchestru Ústředí lidové tvořivosti
harmonikář
rozhlasový režisér Kubíček
bytná činelisty Veselého Nováková
houslista Lájoš
hráč na lesní roh
občan
pořadatel
reportér
divák
divačka ve Valdštejnské zahradě
divačka ve Valdštejnské zahradě
divák
nejmladší člen orchestru
člen náměstkova doprovodu
rekreační referent ZR
traktorista
kuchař
divačka v lázních
divačka v lázních
kytarista
tleskající divačka v první řadě
zpívající divák ve Valdštejnské zahradě
hráč na trombón
svatebčean
Vladimír Zelenka, Jana Pokorná
Vratislav Blažek, Ján Kadár, Elmar Klos, Jiří Brdečka (spolupráce na scénáři)
Miroslav Sinkule, Vladimír Řezníček
Věra Chytilová (klapka)
Julius Fučík (Marinarella), Julius Fučík (Vjezd gladiátorů)
FISYO, Ivan Kawaciuk (houslové sólo), Ústřední hudba Československé lidové armády, Orchestr Karla Vlacha
Milivoj Uzelac (FISYO), Jindřich Praveček (Ústřední hudba Československé lidové armády), Karel Vlach (Orchestr Karla Vlacha)
Proč myslet na zítřek?, Svatební, Pionýrská /Vítejte nám/, V horním konci svíťjá, Pod našima okny teče vodička, Variace na slovenské lidové tance, Milion, Vinařská polka, Živijó, živijó, Když jsem husy pásala, Z pekla štěstí I., Cikánská rapsodie, Z pekla štěstí II.
Jaroslav Moravec (Proč myslet na zítřek?), Jiří Sternwald (Svatební), Dalibor C. Vačkář (Pionýrská /Vítejte nám/), Tibor Andrašovan (Variace na slovenské lidové tance), Jiří Sternwald (Milion), Dalibor C. Vačkář (Vinařská polka)
Jaroslav Moravec (Proč myslet na zítřek?), Vratislav Blažek (Svatební), Vratislav Blažek (Pionýrská /Vítejte nám/), Vratislav Blažek (Milion), Jiří Sternwald (Milion)
Oldřich Nový (Proč myslet na zítřek?), Miloš Patočka (Svatební), sbor (Svatební), Alena Vránová [dab] (Svatební), dětský sbor (Pionýrská /Vítejte nám/), Alena Vránová (V horním konci svíťjá), Blažena Slavíčková (Pod našima okny teče vodička), Oldřich Nový (Milion), Josef Bek (Milion), Jaroslav Marvan (Milion), sbor (Milion)
Hudba z Marsu
Music from Mars
film
feature
music, comedy
Czechoslovakia
1954
1954
27 May 1955
long
114 min
Czech