Based on a novel by Karl Matěj Čapek-Chod, Otakar Vávra shot this stylish social drama in 1941 with Lída Baarová in the lead female role. The fall of the family of the imperial councillor Ullik is conceived as the story of a kind of social ill, which generates the desire for profit and power. The symbol of decline is a new turbine, in which Ullik has invested all his hopes of saving his failing business. The councillor's eldest daughter Tynda is a talented opera singer, but she is unable to withstand the slings and arrows of outrageous fortune and can't even manage her tempestuous love life. Within the framework of a costume drama from the turn of the century, Vávra managed to circumvent the thematic restrictions that artists faced under the Protectorate. The quality of the film also owes a lot to the excellent cast, which is dominated by the director’s favoured collaborator, František Smolík, as the unfortunate Ullik.
Imperial councillor Ullik decides to modernise his old mills by installing new turbines. His peculiar brother-in-law Artuš wants to prevent this because he is worried that the construction work disturbs the statics of the tower he lives in. Ullik's oldest daughter Tynda is a talented singer. She accepts the courting of the manly Václav, son of a night watchman. Her younger sister Marie, a doctor, wins the heart and hand of astronomist Zouplna against her father's wishes and leaves home. A wealthy Czech-American called Mour promises Ullik investment in the company but his real interest is Tynda. She promises to be his wife if her debut concert at the National Theatre is not a success. The night before her performance Václav gets into Tynda's room and ravishes her. The next day a turbine is turned on but the installation is miscalculated and causes great tremors. Tynda, distraught, is an utter failure on stage. That evening the damaged tower collapses and Artuš dies in the rubble. The fire that then breaks out destroys the mills. Tynda gladly seeks refuge with Václav.
císařský rada Ullik, majitel mlýnů
zpěvačka Tynda, Ullikova dcera
lékařka Marie, Ullikova druhá dcera
Bohumil zvaný Bonďa, Ullikův syn
teta Rézi
Artuš Fabian, Ullikův švagr
dělnice Žofka Pečulíková, Fabianova milenka
noční hlídač Nezmara
Václav, syn Nezmary
dr. Arnošt Zouplna, asistent v observatoři
příštipkář Zouplna, Arnoštův otec
Ing. John Mour, českoamerický podnikatel
profesorka zpěvu Májová
dr. König, berlínský hudební kritik
primadona Boguslawská
inženýr stavbyvedoucí
prokurista firmy Ullik
služka u Ulliků
pekařská dělnice
pekařská dělnice
pekařská dělnice
listonoš
předseda tenisového klubu
dívka ze společnosti
host v kavárně
host v kavárně, hráč karet
akcionář
akcionář
berní zřízenec
uchazeč o místo v divadle
výběrčí na dobročinné účely
ředitel Národního divadla
zřízenec v Národním divadle
vrátný v Národním divadle
Mourův komorník
divačka v Národním divadle/divačka na koncertě
dirigent v Národním divadle
orchestr v Národním divadle
hlas inspicienta v Národním divadle
Karel Matěj Čapek-Chod (Turbina – román)
Karel Hájek (fotograf), František Illek (fotograf), Alexandr Paul (fotograf), Willy Ströminger (fotograf)
Richard Wagner (Lohengrin – árie Elsy), Bedřich Smetana (Prodaná nevěsta)
Turbina
Turbina
Turbine
Turbine
film
featuretheatrical distribution
drama
Czechoslovakia
1941
1941
date of censorship 23 September 1941 (kulturně-výchovný)
projection approval 09/1968
premiere 17 October 1941 /unsuitable for youths/ (kina Adrie /3 týdny/ a Kapitol /3 týdny/, Praha)
renewed premiere 24 October 1968 /unsuitable for youths/
Slavia-film (původní 1941), Ústřední půjčovna filmů (obnovená 1968)
feature film
98 min
2 910 meters
35mm
1:1,37
black & white
sound
Tobis – Klang
Czech
Czech
without subtitles
Czech, German
Event: Národní ceny za umění filmové
1941
Praha / Czechoslovakia
Národní cena za scénář
Otakar Vávra
Event: Ceny ministra průmyslu, obchodu a živností
1941
Praha / Czechoslovakia
Slavia-film